Bett.

Dagens inlägg låter jag handla om bett något som är otroligt viktigt och lätt att göra fel.

Jag valde att ha ett tredelat på Mellie, anledningen grundar sig egentligen i en rad olika argument:

- Jag tycker inte om tvådelat då risken att det skjuter upp i gommen på hästen är större.
- Tredelat ligger i regel mer stilla.
- Det är snällt och vänligt mot hästen.

Om jag skulle få för mig att byta skulle i så fall blir till ett rakt med fasta ringar.

-

Grundläggande är att redan från första början använda små hjälper, efter som att den unga hästen inte är van vid bett och hjälperna som ges via bettet finns det ingen anledning att vara hård på handen eller ta i för kung och fosterland. De är "tröga" i hjälperna men för det ska man inte ta i mer.

När jag lärde Mellie halt och ledande tygeltag handlade det med om upprepning än att öka styrkan. Tog hon inte halten på första försöket gör man om tills hon tar den. Till slut räcker det med en eller två små förhållningar efter som att hon nu är van och har lärt sig att det där lilla trycket i munnen betyder halt.

Håll det simpelt!

Var inne på en unghästblogg för ett par dagar sedan, det var en skräck upplevelse efter som att hon red på pessoa på sin TRE-åring. Argumentet jag fick när jag ifråga satte var att de blir känsligare om man rider på ett starkare bett. Jag hoppar nu dock över mina personliga åsikter om pessoa (det är ett skitbett mer tänker jag inte gå in på det)

Jag blir mållös när jag ser dessa dumheter.

-

Läste på en annan sida att man skulle köpa ett lite för stort bett så växer hästen i detta allt efter som att tiden går. Detta säger jag också emot, lika så som att man inte rider i en för stor sadel efter som att hästen endå växer så ska man inte heller rida runt på ett för stort bett. Det gör mer skada än nytta!


Postat av: alice

Totte rider jag bara på ett tvådelat med fasta ringar som är inpassat efter hans mun så det är varken för kort eller för långt. Tänker inte byta från det hur pigg han än är då han ska lära sig från någonstans :). På Toy har jag haft tvådelat tre gånger tror jag.. Ingen stor favorit..

2011-04-16 @ 14:58:27
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: alice

SV: jag lovar för allt i världen att stövlarna är snyggare irl :D! Ja det kan nog stämma! Jag tar inte bort kimblewicket från toy vid uteritter då sitter jag nog i trädtopparna ^^

2011-04-18 @ 12:21:43
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: alice

SV: ja det stämmer ;).håller med dig på det sista med :)

2011-04-18 @ 12:35:52
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Evelina

Det intressanta med "pessoaryttare" är att det BARA är de som rider med bettet som anser att det inte är skadligt, ALLA andra är fullt med på att det suger för hästarna att ha det i munnen.. :)

2011-04-19 @ 18:10:24
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: