Inför tre års testet.

Jag har ju som ni säkert förstått en tre åring på inridning och träning fram till helgen det är visning på Vreta det vill säga någon gång mellan 6-8 maj.

När jag fick hem Mellie så var det många år sedan jag senast ställde ut, senast var 2008 och det blev en flopp. Hästen hade inte de bästa förutsättningarna med ett mesigt temperament i hoppningen, inte utmärkande i vare sig steg eller hoppteknik och jag hade fått träna på visning för hand enbart längs med ridhusväggen. Att jag på köpet var dåligt påläst och inte hade fått öva på att ställa upp henne gjorde inte saken bättre. Vi slutade på 42 poäng på gångarterna och 44 i hoppningen.

Viktigt är att man tränar tidigt med att springa med dom och när man går med dom (vare sig det är träning eller från hagen) att man håller dom väl framme och i bra tempo så förstår de fort att man ska inte gå och såsa 10 meter bakom.

Löshoppning bör börjas med i tid, hellre för tidigt än för sent efter som att du mitt i allt ska klämma in minst en månads vila. Välj en duktigt löshoppnings tränare, kolla på hur hon/han lyckats med tidigare och välj en som du trivs med! Byt om det känns fel, för det är trots allt en person som du ska kunna fråga om råd och lita på.

Ridningen, ta det lugnt. Unga hästar är snabba på att lära sig nya saker men ta inte för givet att de klarar ett högre tempo bara för det. Det ÄR lätt att man ökar tempot efter som att allt rullar på så himla bra, men räkna med ett bakslag som är fetare än om du hade tagit det bahamas. Grunderna gjutas fast i cement och det gör man inte på en fesig kvart.
Jag skrittade och travade Mellie i 1½ månader då vi bara lallade runt lite, stannade och tränade på att ta det ledande tygeltaget. Efter det när jag kände att hennes balans blivit bättre och att hon hade bättre kondition så testade jag bakom en kompis och hennes häst. Galoppen var inget allvarligt, jag tillät henne att gå i fel de första gångerna sålänge hon höll tempot uppe. Korrigering av rätt/fel galopp är lättare att göra än att odla ett dött tempo...

Nu allt efter som märker jag vilken galopp som är starkare och försöker träna upp den svaga sidan med longering.

Framför allt, glöm inte att låta din unghäst ha roligt! De ska skritta på i frisk takt, trava med vinden i manen och galoppera på halv lång tygel. Det ska vara roligt och inte ett måste när du lägger på sadeln.

Det enda jag egentligen vart hård med Mellie är att hon ska ha tempot, det ska inte vara i brunsås fart.

(Valencia klass 2 sto e. Caglistro ue. Ismir)



Postat av: I S A B E L L A

SV; jag vet faktiskt inte vilket datum hon har sin student ;P haha.



ahh förstår det, tråkigt ju :/ vart handlar du då? finns det inget billigare alternativ någonstans? :)

2011-04-13 @ 15:22:04
URL: http://annaisabellaa.blogg.se/
Postat av: Olivia Gustavsson

sv. han står bara och kliar sig då, det hjälper inte riktigt. Han blir så rastlös också och då han har svårt att lägga på sig måste han äta gräs lite grann hela tiden :/

2011-04-13 @ 15:58:11
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: