Det här med att spola av benen.

Jag är ingen stor anhängare av att spola av benen. På Jollan gjorde jag det ibland för att kunna linda eller ha på benskydd.

Varför?

Utav den enkla anledningen att har hästen långt hår på benen så tar det lång tid innan det torkar längst in mot benet och huden mår inte bra av att vara fuktig så länge. Har man en häst med vita ben, ja det ser för jävligt ut med leriga ben men vita ben är i regel känsligare för svamp infektioner.

Bengan har 10 cm långt lurv på benen och det är inte grant. Men jag vägrar spola av benen på honom om jag inte släpar med mig hårfönen ut i stallet. Ser dock ingen anledning till att varje dag blöta ner benen för att de ska vara vita den där stunden han ska motioneras för imorgon kommer de vara grå endå.

Går minst lika bra att låta det torka och borsta bort leran.
Brukar när Bengan är blöt typ som igår då han faktiskt var blöt enda in mot benet på sina stället, borsta pälsen mothårs så att den stället sig upp och luft kommer in. Det hjälper ganska mycket.

Jag har aldrig haft problem med mugg förutom på Mellie men det var på vårkanten när tjälen släppt i backen och det var lervälling i hagen. Har heller aldrig haft problem med såriga ben (så att gruskorn skulle ligga och skava mot huden om man inte spolar av tror jag inte ett dyft på) har man desutom en häst med mycket lurv på benen á Bengan så kommer inte leran in så långt efter som att "under ullen" är fruktansvärt tät. Endast vatten tränger in så långt i så fall.

Hur gör ni? Spolar ni eller borstar ni enbart?

Postat av: Lina - Jultävling & nyårstävling i bloggen!

SV: Ja det finns massor med alternativ, bla. det, elelr hänga på vägg eller staket eller i träd. :)

2011-12-13 @ 13:46:25
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Dotter

Jag gör både och! :)

2011-12-13 @ 13:55:36
Postat av: Karin

tycker det är rättså onödigt att spola benen varje dag. Om mina hästar är leriga på benen låter jag dom torka, så ryktar jag dem när jag nattar dem istället. Det funkar toppen!

2011-12-13 @ 22:16:23
URL: http://kmnt.blogg.se/
Postat av: alice

Beror lite på om jag ska iväg någonstans. som nu innan luciashowen då tvättade jag hans ben ett par dagar i rad så smutsen inte skulle fastna så värst. Leriga hagar har vi inte så farligt. Är den redan in torkad så är det ju såklart bara att borsta bort. Skulle jag ta in honom någon dag och han va lerig upp till knäna hade jag spolat honom. Likadant om jag rider i en klafsig paddock. Då känns det snällast att spola av dom..

2011-12-14 @ 14:15:49
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Anonym

Spolar så sällan som möjligt. Låt det torka - borsta, eller låt bli... ;-)

2012-02-24 @ 16:27:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: