Det här med pigga hästar & ponnier.

Jag tycker om hästar med klös i. De ska vara pigga, frammåt och på hugget. De ska vilja, vara ettriga och tuffa. Man kommer långt på det, en häst i slowmotion är inget jag någonsin gillat eller velat ha. Desutom kan jag erkänna att jag aldrig lärt mig rida hästar utan motor kan bero på att det engagemanget hos mig aldrig funnits där.

Men det är skillnat på hästar med nerv i och hästar med nerv i.
Hästen ska vara kontrollerbar och ha god förmåga att kunna reglera sig. Det är dock ingen häst som föds med de två egenskaperna och något som ryttaren måste träna upp för att kunna komma någonstans.

I mina yngre dagar red jag en äldre fullblodsmärr vid namn Blossom. Hon var het, klapprade tänderna och var allt annat än de två egenskaperna jag önskar hos hästar med nerv. Då hade jag en träningsplan jag tyckte var superb men idag har jag en helt annan syn på det.

Men kom igen, alla har vi vart unga. Men utav den anledningen är jag inget förespråkare till att unga (& orutinerade ryttare. För ja det är man vid 10 års ålder vare sig man vill erkänna det eller inte) ryttare ska ha hästar med mer nerv i än vad de klarar av. En sak är om ponnyn i fråga är reglerbar och kontrollerad då är det en "rosettplockare" men så har vi de här som inte har pengarna till att köpa denna fantastiska ponny utan finner då hästen med så mycket energi att den sprängs så fort den ser ett hinder. Men ja man hoppar endå fast det går på tok för fort och det är en fara för både sig själv och sin omgivning.

Om jag idag skulle köpa en häst med mycket nerv (Bengan har nerv, jädra krutburk) som inte klarar av att se ett hinderstöd utan att börja studsa, takta, fjompa runt så skulle jag också börja där. Varför ställa fram ett hinder när hästen inte kan bete sig när bara 1/4 av hindret är framme?

I'm a bit tired, och grinig idag jag vet. Och inlägget är absolut inte riktat till någon men det är alltid valfritt om man vill göra sig till ett offer.

Åter till hinderstödet, en häst som inte kan behålla skallen under ytan OAVSETT hur mycket nerv det är i den ska inte (enligt mig) jobbas på hinder föränn den kan hantera något så simpelt som hinderstödet eller en enkel bom på marken. Man ska kunna rida ett dressyrpass utan att den får rådamp så fort den hör "we are the champion" that's it. Diciplin mina vänner.

För en häst som bara studsar och tappar huvudet inne på banan må vara snabb men det stjäl dyrbar tid och kan kosta er den ärofyllda rosetten bara för att man som ryttare gjort tabben att ha för bråttom ut på banan.

en 2000 år gammal bild på Blossom fd. galoppör med jädra massa nerv. Smickrande, oohh yes.
Bild av


Postat av: ylva

håller med! bra skrivet... :) klart man vill ha en glad och kanske lite het häst, bara det går att kontrollera. man ser alldeles för ofta små barn på "söta" ponnyer som de skenar runt på (hopp)tävlingar med. speciellt när de till och med hamnar på prisutdelningar (för att ponnyerna hoppar allt de styr på helt utan kontroll men klarar det ändå för att hindrena inte är så höga), men inte har tillräcklig uppfostran på sin häst för att den ska kunna stå stilla och inte vara farlig för andra hästar och ryttare... om man inte vill tänka på sitt eget liv, tänk då på hästen eller de andra oskyldiga runt om som kan bli skadade eller rädda för att man inte kan kontrollera sin egen häst! :)

2011-12-15 @ 22:07:51
URL: http://ponnyflickornas.blogg.se/
Postat av: Petra

sv: Tror jag har köpt tömmarna på globen för en massa år sedan samtidigt som jag köpte gjorden, men är väl säkert typ samma skit. Egentligen har jag inget emot dom, tycker dom duger förutom att just hakarna är för stora för att gå igenom ringarna, sjukt störande..



Dom såg schyssta ut :) men tusen spänn för ett par tömkörningstömmar känns lite väl saftigt.. Och svårt att se hur stora hakarna är. (ursäkta om jag låter jävligt negativ, är bara så trött :P) Tack för tipset iaf! :)

2011-12-15 @ 22:59:59
URL: http://hovarotassar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: