Folk har så bråttom.

Ja men håller ni inte med?

Man kan knappt tänka sig att köpa en häst som inte är utbildad för att man vill ut på tävlingsbanorna nu nu nu. Och då snackar jag inte om unghästar utan om hästar i ålder 6 år och uppåt som inte gjort så mycket mer än harvat lite i paddocken och tokat i skogen men har endå ett steg som är helt okej eller ett bra psyke. En bra häst helt enkelt fast inte utvecklad och det skulle ta lite tid, träning och svett innan man var färdig för banorna och åskådarnas granskande blickar.

Men å andra sidan får man en häst man är först med, en häst man har gjort jobbet med och det mina vänner det är himla härligt att känna att DEN HÄR hästen är en skapelse av mig och VI har tagit oss dit VI är nu tillsammans och inte tjaa den var ju startad upp till msv b innan...

Det är samma sak som när folk tvingar fram en dressyr rörelse, "form", höjden på hindrena. Man duger inte om man inte klarar av sidvärtsen så istället för att göra ett bra grundarbete så blir man förbannad för att hästen inte fattar den sidförande skänkeln. Eller hänger på ett annat bett, hjälptyglar etc för att hästen ska kröka på nacken - det måste se fint ut så jag har bilder att visa för andra. Sen att hästen går som skit i övrigt och har bakbenen i bilen bakom spelar ingen roll, vadå den har ju krökt nacken?! Går man in och läser en del bloggar, som jag gör så ser man att vissa av dessa ryttare har en tendens till att göra just detta - helt enkelt trycka ihop hästen i handen och sen vara nöjd. Eller varför inte höja upp hindrena på 120 direkt, vadå vi har ju tränat på en meter nu i EN MÅNAD! Herreguuuuud, om jag bara lägger på pisken en meter innan hindret så ska det nog gå bra. Och om det inte gör det så hoppas man att hästen lär sig nått och hoppar nästa gång.

Vet ni hur lätt det är att bryta ner en häst?
Alldeles för enkelt och det tar jävulskt lång tid att bygga om ett själförtoende när det väl rasat.

Men åter till ämnet. Varför kan folk inte bara ta det lugnt, träna och ha roligt.

Du behöver inte finaste hästen för att bli någonting, Du är redan någonting och det är Dig själv - var stolt.

Bengan kan inte gå i form, inte snitsiga dressyrrörelser, han har aldrig hoppat, han är fet, otränad, utan kondition och har diverse exteriöra avvikelser. Men jag tror att han kan bli fin och med en bra grund tvekar inte jag en sekund på att vi en vacker dag kan genomföra enkla byten på töm. Inte en sekund.

För alla kan, med rätt hjälpmedel. Så varför inte köpa en häst som har de där bra grundstenarna men som är oslipad för låt säga tjugotusen mindre?

Den här hästen har gått 4spann innan, nästa år går han EM i Polen.


Postat av: Noomie

Hinner inte läsa allt, börjar jobba snart igen efter lunchen, läser allt sen! Men det är så jag känner med Lexx, att det är han och jag som jobbat oss dit vi är idag(':

Jättefin design du skaffat nu! :D

2011-12-02 @ 11:56:48
URL: http://lexx.blogg.se/
Postat av: Jessie

Sv: hahahahaha, åh vad jag skrattade då det (A)

Det var den senaste om mig som jag blev lite sur på...

2011-12-02 @ 12:32:56
URL: http://dressyrfjollorna.blogg.se/
Postat av: Lina - Jultävling i bloggen! Vinn schabrak, stigbyglar eller hovlack från Smeagårdens Hästshop

SV; Kostar att plugga?? Kurslitteratur osv är samma kostnad för alla. Beroende på hur mycket man är där får man bekosta resor, vandrarhem, hotell mat osv. Formulera gärna hur du menar :)

2011-12-02 @ 18:42:21
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina - Jultävling i bloggen! Vinn schabrak, stigbyglar eller hovlack från Smeagårdens Hästshop

SV; Ingen fara! Inledningsvis hade vi många dyra och tjocka böcker som kostade över 1000 kr och det var kanske 3 sådana i varje kurs, men jag har försökt låna så mycket som går på biblioteket på fjärrlån och det har inte varit några större problem. Dessutom läser jag inte så mycket i kurslitteraturen, då det faktiskt inte alltid behövs. Så jättesvårt att svara på den frågan.



Det är ju heltidsstudier, dvs 40 timmar i veckan, men jag läser absolut inte så mycket. I genomsnitt läser jag nog 15-20 timmar i veckan, sällan mer, men att jobba heltid och plugga heltid tror jag absolut inte fungerar om man ska klara kurserna. I tentaperioder jobbar jag mindre för att kunna fokusera på det som krävs.



Ställ gärna flera frågor om du har! Mvh Lina

2011-12-02 @ 21:37:03
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Emma

Bra skrivet! håller helt med dig :)

2011-12-04 @ 19:27:47
URL: http://ponnyflickornas.blogg.se/
Postat av: hanna ♡

förlåt för att jag inte har svarat på din kommentar, har varit iväg till umeå och är hemma nu igen, hoppas att du har haft en grym helg! :)

2011-12-04 @ 21:52:36
URL: http://heaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: