Jag har en duktig kille.

Bengan fick stå i lördags efter som jag smidigt nog vaknade så himla sent och skulle in till Kalmar men igår fick han röra på sin pimpinetta flörtkule kropp. Longering stod på schemat.

Han är så himla festlig den där killen. Alltid tar det omkring 15 min innan herren änns kan fundera på att lägga i någon annan växel än femman, fullt ös medvetslös är vad som gäller! Kan bli lite tröttsamt i tömkörningen men man får hålla modet uppe och bara skratta åt hans dumheter.

Men igår, skrittade fram han ute en liten runda på 10-15 min och sen in i ridhuset där jag gick ytterligare 5 min samt travade fram två varv åt varje håll längs med fyrkanten. Han var pigg och trog några bockserier, där hängde jag som en vante ;)

Bar fram två bommar efter som att hans bukmuskelatur ska trimmas samt att jag vill länga steget på honom och aktivera hjärnan. Han tycker att det är dunder kul med bommar och tycker att det är betydligt roligare att hoppa över dom!

Iallfall, började med att ha ungefär 1 ½ meter imellan, det tog han likt en studs till en början innan han slappnade av. Fullt ös i galopp var den rätta gångarten ansåg den lille herren, inget mig emot efter som att jag longerar i huvudsyfte för att stärka galoppen. Han var duktig och höll sig kvar i det angivna varvet för en gångs skull och höll inte på och vända & krångla.

När han hade börjat slappna av sedan kortade jag ihop bommarna så det blev travavstånd och förutom när han hoppade det likt en oxer så såg det riktigt fint ut och han slappnade av.

I slutet var han trött, travade av nått varv runt fyrkanten och skrittade slutligen av innan vi gick in.

Så idag kommer han få stå, dels för att han gick ganska hårt igår och för att jag har pressat med tiden då jag börjar vid halv 1 igen :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: