Problem lösning - tömkörning.

Tänkte berätta hur jag löst problemen i tömkörningen med Bengan och Mökkur.
Jag har hela tiden gått på känn och använt sunt förnuft i mitt problemlösande och än så länge har både Bengan och Mökkur blivit trevliga och lyhörda i tömkörningen.

Snurrar.
Både Bengan och Mökkur sysslade med att snurra i början av inkörningen. Bengan gör det fortfarande i bland för att han blir överladdad medans Mökkur hittar på andra hyss istället. Men med Bengan gjorde jag helt enkelt så att jag kortade av avståndet mellan oss för att snabbare kunna följa med i snurren och inte hamna framför honom. Samtidigt som jag drev på honom med rösten för att han skulle börja tänka framåt. Jag minns första gången jag skulle tömköra honom det tog ungefär 15-20 min innan han förstod vad jag ville.

Mökkur där emot som jag inte kände gick jag nära men inte så nära att han skulle kunna sparka mig. Han förstod dock snabbare efter som att han redan kunde det framåtdrivande kommandot.

Fryser.
Bengan har aldrig fryst, han har full gas framåt eller full gas runt runt. Medans Mökkur gärna fryser när han inte förstår och blir istadig. Jag väntade ut honom tills han lugnat ner sig och slappnat av innan jag mjukt drev honom framåt alternativt svängde honom för att kunna "rubba" honom.

Vill inte stanna.
Här har vi Bengans huvudproblem som vi fortfarande jobbar på. Men jag jobbar mycket med mina röskomandon även i den dagliga hanteringen vilket har gett resultat i tömkörningen. Men när Bengan var som värst och skulle backa, krafsa i backen och stegra så fort jag änns tänkte tanken på att göra halt så gick jag tätt intill bakom/snett bakom honom. Hade ett dressyrspö med mig som jag höll vänt dvs med handtags knoppen längst ut. När han stannade berömde jag, när han backade/kraffsade/stegrade etc. så duttade jag honom på rumpan. Men framför allt korta halter där jag hinner be honom gå fram innan han fick damp. Sen succsesivt ökade jag längden på halterna och nu kvarstår problemet bara i uppvärmningen men det är mest för att han över överladdad.

Postat av: Noomie

Japp... Så det suger verkligen. Nu är min största oro att förbli arbetslös så pass länge så jag inte kan ha kvar Lexxen... >.< :(

På tal om problemlösning och sånt.. Jag har typ lyckats longera Lexx en gång, men självklart försökt fler gånger. Det som händer är att han bara tvärstannar, vänder sig mot mig och om jag försöker mana på honom så backar han bara. Det går knappt att leda fram honom som hjälp... Nåt tips? (a)

2011-12-19 @ 20:54:42
URL: http://lexx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: