Fram och avridning.

Paulina:
"Hur länge bör man skritta en häst innan man börjar jobba den? Alltså trav och försöka ställa och samla ihop osv?"

Det där är lite individuellt. Men rent generellt säger man att det tar ungefär 20 minuter för blodet att strömma ut genom alla blodkärl, även de minsta. Men ålder och årstid spelar också in.

Jag personligen brukar skritta på lång tygel i 15 min sen börja göra lite små förflyttningar på lång/halv lång tygel för att gymnasisera hästen i sidorna. Lite halter och kolla så att hästen är lyhörd på min röst, sits och skänkel.
Brukar ta ungefär 10 minuter och där efter brukar jag börja rida böjda spår, rakställa lite och kolla så allt fungerar samt rida ihop hästen till en bra arbetsform. Varierar lite på hur lång tid det tar, ibland kommer jag inte längre men om dagen är bra och solen skiner är det bara att fortsätta där efter. Då har jag oftast en hyffsat mjuk häst.

Avskrittningen är minst lika viktig, för att få bort ev slagg i musklerna och mjölksyra i benen. Föredrar att skritta av på ett något fastare underlag. Men förutom avskrittningen tycker jag att man ska galoppera och trava av. Det vill säga rida hästen lång och låg, avslappnat i alla gångarter. Lika så i skritten innan man ger helt lång tygel och skrittar av.

Och jag bjussar på en bild från 2009. Underbara Jollan, här efter 2 månaders vila och med en ryttare med en alldeles förträfflig handställning och huvudvinkling ;)



Postat av: emelieeriksson

Okej okej! :)

Men om de är lite plus grader ute typ 5 plus eller nått kanske man skulle kunna duscha henne lite men asså inte hela kroppen? :-)



Jag brukar skritta ungefär 20-25 min, innan jag börjar jobba den. Brukar ta lite trav innan jag börja jobba med den också :)

2011-11-07 @ 20:29:37
URL: http://finnakersryttaren.blogg.se/
Postat av: emelieeriksson

Ah ookej! :-)

Men har en till fråga,nu när det inte har kommit nån snö & så plus att det inte regnar och man vill ha täcke på hästen. Man kan ju inte ha regntäcke, inte vinter täcke. Ska man ha utetäcke då eller? ;)

Haha hoppas de är okej att jagfrågar? :)

2011-11-07 @ 20:46:18
URL: http://finnakersryttaren.blogg.se/
Postat av: paulina

Tackar!

2011-11-07 @ 22:37:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: