15. Varför får hästar och ridningen mig att må bra?

Detta tycker jag nog egentligen är hela listans svåraste fråga. Varför mår jag så bra av hästar?
Liksom hur många gånger har man inte vart fly förbannad över att kräket inte gör som jag säger.

Min förra ponny kunde verkligen reta gallfeber på mig. Värst var sista julafton jag hade med henne, det var vinstilla och himlen var blå. Perfekt för en uteritt, men Jollan gick inte att rida ut på själv men naivt så gjorde jag det endå. Red en runda som ingen ridit på sedan snön kom och det var typ 50 cm snö, efter halva rundan skulle hon absolut inte gå en meter till. Och jag lika envis ledde henne resten av rundan på ett par kilometer i 50 cm snö. Jag har aldrig vart så arg.

Men jag tror att det är lite det som endå gör att man vill hålla på, kämpa. Blod svett och tårar säger man ju och det ligger verkligen något i det.
Men så är det de där gångerna när allt verkligen stämmer och man kliver av efter passet med ett stort, eller ja ENORMT fånigt leende på läpparna. Och man kan inget annat än att längta till morgondagens ridpass för att det var så himla roligt!

På något magiskt sätt så lyckas man förtränga dessa hemska, horibla och fasansfulla piss ridpass och jag tror att det är för att man älskar sporten och hästar som man väljer att fokusera på det bra.

Jag älskade Jollan, kunde stå och sniffa i hennes man i timmar. Kolla in i hennes mörka ögon och känna hur värmen spred sig. Denna känslan känner jag när jag ser in i Bengans pigga små mörka ögon, fulla av bus men även sådan otrolig förståelse.

En häst är inte som en fotboll, det är ens absolut bästa vän.

För jag är väll inte den enda som tagit flykt till de där varma ögonen och gosiga pälsen när livet är som svartast och man undrar hur man ska klara detta?


Postat av: Petra

sv. haha, joo han har både formen och får värsta shettis-fluffet på vintern ;)



ja men eller hur! Skulle man slippa ha en vandrande tunna, det vore något :) Och just det där med att dom skulle känna sig mätta också, jag får dåligt samvete när Max bantar, han är alltid hungrig.. :( Eller iofs det är han ALLTID ändå ;) haha



Tack :) Enligt det jag har fått höra, så ska han vara fjording/connemara/new forest = lättfödd! ;)



Ja det finns ingen bättre ställe när man är ledsen än stallet, och ingen bättre vän att trösta.

Inget lindrar bättre än fluffig päls som doftar häst, och stora mörka ögon som bara vill en väl och aldrig sviker.

2011-10-01 @ 12:11:05
URL: http://hovarotassar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: