Tjafs.

Tömkörde Bengan idag som vanligt, med svanskappa idag med. All kärlek åt den!

Jobbade mycket på böjt spår och volter större delen av passet, det ville inte släppa. I ena varvet var han rätt duktig och gjorde som han skulle men i andra skulle han bara dra hem vilket var fruktansvärt irriterande.

Åttvolter är förövrigt underskattat i tömkörnings samanhang. Vilken underbar övning där hästen måste vara med i kropp och knopp. Bengan hade dock andra saker i huvudet men efter ett tag släppte det och till slut gick det hyffsat.

Begav oss mot skogen en vända för att han inte ska få som han vill, bara för att man avslutar en övning ska vi inte gå hem. Och längs med grusvägen är det en ganska brant kant ner till hagarna så där gick vi slalom upp och ner. Till en början var han super mesig och skulle bara dra hem och ABSOLUT inte gå ner för den läskiga nerförsbacken. Men till slut så tog han ett jätte hopp över till andra sidan, tur jag hade lösa tömmar! Sen upp och ner och hit o dit hela vägen till skogen. Gick aldrig in i skogen utan hoppade lite fler diken med honom, också super läskigt men med mängder av beröm kunde han till och med komma i trav. Något jag bara gjorde en gång efter som han skickade iväg sina små bakben upp i luften. TUR att jag var placerad snett bakom honom annars hade jag nog fått en kyss i huvudet ;) Den dagen han ska börja galopperas på töm ska jag ha hjälm kan jag ju säga!

Sen hem igen, slalom hela vägen ner för slänten och upp igen - efter ett tag slutade han hoppa som en annan groda och gick ner och uppför.

Svettig Bengan som antagligen har träningsvärk imorgon så ska bara ut och gå en runda i grimmskaft för att sträcka på benen. Strechade dock igenom honom - super viktigt!

Nånting säger mig att den unge herren är inne i en bråkstake period för han ifråga sätter nästan allt jag gör, vänder, kastar med huvudet, taktar, krånglar och är allmänt otrevlig att ha att göra med men bara att härda ut.


Postat av: stockholmriders

Bloggtävling på bloggen, vinn ett Dynamic schabrak 2011 från Schockemöhle i valfri modell ( dressyr eller allround ) samt färg! ( brun eller Vit)samt blir även länkad inför 300 läsare!

http://stockholmriders.blogg.se/2011/october/bloggtavling-igen.html#comment

VAR MED I VÅR TÄVLING NU!

2011-10-21 @ 17:42:20
URL: http://stockholmriders.blogg.se/
Postat av: Johanna F

Ser ju riktigt bra ut :) Han går ju och a´rbetar när du tömkör ser det ju ut som! tror att han kommer bli en bra körhäst!

2011-10-21 @ 18:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: