Att tappa orken.

Är nått som händer oss alla.

Hobbyryttare som tävlingsryttare. Jag kan väll kalla mig hobbyryttare, har mina små bebisar i hagen och tar dagen som den kommer.

Tänkte berätta hur jag lägger ihop mina träningspass. Har sätt på flera bloggare att utan ridhus eller paddock kommer man ingenstans vilket är kalas fel. Man kan komma långt men bara en skog eller en åker!

Tar Ulla Håkansson som exempel, legenden som red sitt första OS 1972. Herregud kvinnan är ju otrolig! Ytterligare fem stycken har hon i bagaget och rider fortfarande aktivt.

Hon beskriver själv att hon begränsat ridhus träningarna till enbart ett par veckor per år. Annars tränar hon faktiskt i skogen. Alla har vi väll läst om hur Ulla gör piruetter runt träd, arrangerar cavaletti övningar skogens oslagbara marker och helt enkelt använder vad skogen har att ge.

Jag gör likadant. Har haft tillgång till ridhus och ridbanor lite då och då under mina år med egen häst men nu har jag det inte. Jag har inte änns möjlighet till att stalla upp där jag har tillgång till ridhus eller paddock efter som att jag bor i världens ände.

Kan man få en häst lika säker på foten som att rida över stock och sten? Skulle vilja påstå att du genom att rida i skogen får en häst med oslagbar kontroll på fötter och ben. Lika så arbetar hästen helt andra muskler i skogen än på plant underlag i ett ridhus. Lika så påfrestning på senor, ligament och kotor blir helt annat. Vågar faktiskt påstå att det är inte så konstigt att vi har så mycket kotledsinflammationer nu när man inte kan se utanför paddock/ridhus.

Ta till vara på den naturliga bjudningen hästen får utomhus istället för att tycka att den blir het och "jobbig", använd dig utav träd, stenar och annat som finns att tillgå. Njut av att vi kan rida ute!

Kram Anna som älskar att rida i skogen!

(låg handställning rekomenderat av min tränare)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: