svar på frågestunden!


Hej C!
1. Pessoabettet är väll inget jag själv skulle hänga på någon av mina hästar och jag undviker skarpt att rida hästar över huvudtaget på detta bett. Jag anser att har man en stark häst kan man använda sig utav exempelvis kimblewik som endå är stark med används på ett helt annat sätt. Efter som att det både har kedja och inte är delat. Ett till exempel delat pessoabett, fundera på vad som händer när du tar i det, det skjuter upp i gommen. Hur verkar det på hästen? Jo via tryck i nacken framförallt. Om jag har tyglarna tagna, är bettet "neutralt" då i sina skänkellägen? Nix. Full eftergift får hästen endast vid helt långa tyglar. Så det går fet bort :)

2. Jag ser spöt som en förlängning utav hjälperna, vid ett galopp ombyte till exempel när man kan behöva den där lilla extra dutten för att få ett bättre byte. Eller för att peta in rumpan vid sidvärst rörelser. Helt enkelt för att få till det där liiilla extra om hästen inte tar den där lilla extra dutten med skänkeln. Inte är såklart för att bruka våld, för att man blir arg på hästen, om hästen stannar (undantag finns men jag hoppar ytterst sällan så ger mig inte in på den disskusionen ;) ) och ja alla andra gånger det absolut inte ger någonting i det långa loppet.

3. Åh drömmen, jag gillar drömmar ;) Drömmen är att kunna komma ut på dressyrbanorna och sopa banan mot alla! Och att jag och Mellie lyckas kvala till fyra års championatet! Mig själv som ryttare är att hela tiden utvecklas, lära mig nya grejer och ja bli duktigare helt enkelt!

4. Två stycken, Candido som var en liten Welsh mountain ponny som jag red rätt många år på och Ataman ett svhbl tror jag men som dom fick ta bort efter något år. Båda skimmlar :D

 






Hej Alice!
1. Colts betyder unghästar på engelska ;)
2. Mellie ska stå hos en kille som heter Per utanför Målilla nu ett tag tills hon fungera sedan ska hon besiktigas igen och slutligen komma hem till Öland igen för prov en månad. Efter det får vi se hur det blir :)
3. Målet är att kvala till 4 års championatet i dressyr och senare är såklart att utbilda henne och tävla.
4. Jadu, god fråga! Gick naturbruksskola och skulle jobba som biomedicinskanalytiker var tanken, fastnade för grisarna på nått tokigt sätt och började jobba med det, tyckte det var så himla roligt att få jobba med djur! Efter det när grisstohejet var och priser på slakt sjönk i botten insåg jag att får jag ett jobb som grisskötare vet jag inte hur länge de har råd att ha kvar mig så började hålla på med kor på skolan också, vilket visade sig vara himla roligt! Kliver upp till jobbet halv 3 på morgonen och VILL gå till korna! Men ska bli avelsrådgivare senare i livet tror jag :P

Alice finns på bloggen www.binnastoy.blogg.se

Postat av: Lovisa

har du jobbat på ullevi utanför g-by?

2011-09-10 @ 17:58:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: