Bengans planering & igångsättning.

Detta gäller fram till vecka 6 då han får en veckans vila igen då jag ska ha semester den veckan och åka upp till en kompis i Uppsala. Så vida jag inte lyckas flörta till mig så väl att små brudarnas mamma kan promenera med Bengan när döttrarna rider vill säga, ska jobba på det där ;)

Iallfall han kommer ha sådan galen överskotts energi nu efter som att hans hage inte är enorm och han inte längre kan rymma och göra utlopp för energin på det sättet. Och med tanke på att han redan är en herre med mycket energi kommer det kräva endel tålamod från min sida och daglig aktivering.

De dagar jag jobbar dagen efter igen ska bestå av lössläppning i ridhuset så han får springa av sig. Detta på grund av att jag har ganska pressat tidsschema mitt på dagen och orkar allt annat än att åka till stallet på kvällen och tömköra.

De dagar jag är ledig dagen efter ska jag longera på kvällen alternativt jobbar honom löst över bommar.

De dagar jag är ledig och har mer tid ska han tömköras och då mycket över bommar och med hjälp av koner.

Tanken är att vi 2 dagar i veckan ska fokusera på galoppen, både i löst arbete och på lina. Målet är att han till sommaren ska vara så pass stark i galoppen att han kan galoppera på töm utan att jag hänger efter i tömmarna. Men vägen dit är ganska lång men det ska vi klara!

Bommar, både på marken och upphöjda ska vi arbeta över 2 dagar
i veckan för att stärka bukmuskelaturen, rumpa och stärka hela kroppen.

Vi kommer fortsätta med det vanliga arbetet som är en självklarhet för mig det vill säga samlingar och ökningar (som är väldigt marginella än så länge men han förstår inte konceptet halv halter och hoo komandot riktigt ännu) och övergångar. Han ska med andra ord röra sig på ett eller annat sätt 6-7 dagar i veckan i varierar svårighetsgrad.

Bengans vackra hage, ska slå ner en/två pålar i den
och hänga upp ett nät med halm i så han har nått att göra ;)

 

Bengans matte börjar bli tränad igen med!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: