Brööööl.

Vilken dag!

Åkte från Adam vid kvart över 7 imorse med hans lillebror, in i smeten Kalmar och dumpa av han, hem och sova/läsa min grymma bok, bege mig mot stallet.

Väl i stallet så tänkte jag att äh jag åker och tömkör Bengan efter att jag vart och tränat Mökkur så får jag sällskap av de andra. Så jag satte igång att mocka på högvarv 4 boxar blev det totalt inkl. min egen. Tror de blev ganska glada i stallet! Hann till och med att smörja båda tränsen, stövlarna, remmarna till sporrarna och sadelgjorden. Sen ringde M och sa att de inte fick på Mökkur på transporten men de skulle försöka tio minuter till.

Så jag gick ner och pysslade med lite andra grejer och tänkte att jag fyller väll påsarna för morgondagen då men så ringde M igen och frågade om de skulle blåsa av ridningen idag men icke sa ja. Hoppade in i bilen och körde till andra stallet (ungefär 20 min från stallet så inte farligt långt) och skjutsade in honom med linor. Stängde igen transporten och sen begav vi oss mot ridhuset ungefär 20 min resväg.

Mökkur var spänd som en fiolsträng och börjar lägga till med en hel del unghäst fasoner och lite uppfostrings dumheter så som klia sig mot närmaste människa (inte okej), 'dansa' lite när man endå är i farten och göra lite som man själv vill. Så vi tog ett par varv i ridhuset från marken med lite backa, flytta rumpan, gå, stanna övningar. Det hjälpte en smula men han var inte riktigt mottaglig när det dels var ett ridhus som han aldrig vart i och en söt shettis fröken där med att spana på.

Men jag hoppade upp, glad i hågen. Nu jädrar ska jag rida! WOHO. Han var spänd, eller det är en underdrift han var sprängfärdig. Men efter ett par varv med lite halter och krumilurer losnade det och han slappnade av riktigt bra. Arbetade med att han skulle lyssna på min sits samt att han skulle vara lyhör i munnen. Det blev mycket svängande, till en början ville han inte förstå att ytterskänkelns drivning + innerskänkel vikt + innertygels ledande betydde att han skulle svänga men till slut så gick det upp för honom och han blev väldigt trevlig. Tuggade och var mjuk i handen.

Vi ska till ridhuset en gång i veckan nu och då ska jag rida han, får se om M vill att jag rider han en dag extra i veckan så vi får någon fart på ridningen. Än så länge är det bara jag som rider han nämligen och det går ju så himla långsamt om det bara är ett tillfälle i veckan (skulle kunna ha han färdig på en månad i alla gångarter om det var så)

Men jag är nöjd, har bett M maila bilderna hon tog så ska ni få se!

Bengar gillar inte halm ;)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: