Ett svar på en kommentar:

Maria om Mamma jag kan leva på luft.:
Mio brukar få ca 5-7 kg hösilage och massor av motion när det ska bantas, han gör exakt samma sak som Bengan och petar bort halm om man försöker med det... Dock är det väl svårt när du inte kan rida på honom att ge honom mycket motion, men tömköra i uppförsbackar skulle säkert kunna funka :)
Hej Maria!

Ett litet svar (och förtydligande till er andra fantastiska läsare) det finns inga backar på Öland. Där emot kan jag likna mina tömkörningspass med ett ridpass förutom att vi inte galopperar så mycket (hon den där som springer bakom dör i andnöd då). Passen brukar ligga på mellan 40 min till 50 min ungefär utan framskrittning inräknat så motionen är det inget fel på (snarare mitt arbetsschema)

Kram Anna. Och hoppas att du och din lille gule rymmare har det bra!

-

Grunden till min fråga är: Jag vill få i han grovfoder utan att han ska bli fet(are) efter som jag är dödligt rädd för magkatarr etc. och foderstaten ska ju vara uppbyggd på grovfoder. Magen producerar magsaft dygnet runt efter som att hästen är gjord för att ständigt äta (vilket inte vore ett fungerande koncept om man heter Bengtsson).

Jag kommer fortsätta traggla med halmen ett bra tag till, förr eller senare kommer han börja äta den. Funderar dock på att ta analys på ängshöt min chef har på rundbal och om det visar låga (dåliga) värden så kommer jag köpa en sån av honom. Den lär räcka resten av året haha!

Postat av: Linda

hallå anna som du vet har jag 2 fjordingar. Dom får ca 4,5-5 kg dag var av dom 4 är 2 år gammalt och sen rider jag flora varje dag. Man räknar ju på 1-1,5 kg gravfoder per 100 kg.

Kolla om du kan få tag halm

Med mer gräs i de ger mer mat men tror dock inte för mycket

Ängshö e de dåligt med energi i ger det vid middagen.

2012-01-31 @ 14:58:24
Postat av: Tove

Åh vilken söt liten skrutt på headern :D

2012-01-31 @ 18:49:51
URL: http://granaryttarna.blogg.se/
Postat av: Maria

Kan tala om att min gule rymmare mår utmärkt :) Och otroligt nog inte har rymt en enda gång från hagen på Nygård det här läsåret! Hehe, tydligen har jag missat att du höll till på Gotland nuförtiden ^^ Men du kan inte tömköra på en volt då? Kanske i snön (om ni har någon)? :D Det brukar jag göra någon gång i veckan med Mio och ibland tycker han det är mycket jobbigare än ett ridpass! Kram

2012-02-01 @ 09:57:53
URL: http://miomia.blogg.se/
Postat av: Anna

Om du vill ha backar så kan jag tipsa om de på gravfältet bakom min farmors hus. Där har du backar i alla möjliga storlekar. Men det är kanske inte till så stor hjälp nu när du inte har Bengan på Ottenby.

2012-02-01 @ 19:37:23
Postat av: Lisbeth IngvarssonLL

I Anders Erikssons lilla bok "Hästens arbete i töm" står inte mycket om det han kallar dubbel- longering än att han tycker det är en dålig form av rastning, men om det kombineras med "riktig" tömkörning, kan det kanske vara en idé för din lille spärrballong så han får ordentligt med motion? Är man rymmarkung, så får man liten hage och lite motion, alltså gör man slut på lite energi.

2012-02-24 @ 20:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: