Idag träffade vi Gretsky.

Åkes hund, lilla Gretsky är högre än Bengan. "Lilla" Gretsky är en 8 månader gammal irländsk varghund, det kändes sådär.

Iallafall, släppte ut alla hästar utom Bengan som jag släppte en snabbis i ridhuset innan jag började borsta. Han drog ett racer varv, rullade sig och sen var han nöjd. Borstade och myster lite sen hängde jag på tömkörningsgjorden och grimman för idag stod det bettlöst på menyn.

Han var faktiskt jätte fin, pigg som alltid men det är ju så han ska vara. Lät han skritta på i frisk takt och höll inte på och fipla med han utan han fick parera isfläckar och ojämt underlag som han ville.

Det var så himla fint ute, inte så kallt och inte allt för hårt i grässträngen på vägen så tog en ganska lång lugn trav efter att vi skrittat i 15 min ungefär, vi var båda två rätt varma i kroppen. Han skötte sig ypperligt, lyssnade bra på mina förhållningar och hade ingen bråtska. Vilket var skönt!

På hemvägen sedan efter att vi fått vända så var han väldigt het på gröten och ville inte alls lyssna. Så jag drev på honom istället för att smyghålla och han fick inte sakta av. Kalas kul tyckte den lille herren med en joggandes Anna bakom sig, här tar vi galopp. Och där sprang jag med en galopperade shettis framför mig.

Men han lyssnade faktiskt, på två ställen var det is över nästan hela vägen så då var jag tvungen att sakta av. Vet ni vad? Bromssträckan var bara 3 meter till skritt från frisk galopp, deni! Trodde inte änns jag var möjligt.

Efter galoppen travade vi av och sen började vi arbetet med att kunna skritta och inte takta. Ett smärre problem, gjorde ett par halter som han inte alls var belåten med. "VA ska jag stanna? Jag som preeeecis fått upp ångan" mummel. Men gjorde en halt och gick fram och kliade på honom, efter det var han lugn och fin. Han måste lära sig att kola ner när jag ber honom det och inte hetsa upp sig. Det blir liksom blackout i huvudet på honom och han försöker göra allt samtidigt, det blir så himla fel då.

Samtidigt som jag måste lära mig att ta det för vad det är, backa ett steg och räkna till tio för när jag blir arg på honom för att han inte lyssnar blir allt hundra gånger värre. Så vi har båda två en del att arbeta på ;)

Sa du ptrooo?! Nääää.

Bengan i manen, den ska tunnas un en hel del till men planerar att stjäla frugans uttunnings sax och gå lös ;)
Den är bra typ de 10 cm längstfram och mot manken men i mitten är det en katastrof!


Postat av: Nelly

Va söt shettis du har :)

2012-01-21 @ 13:02:20
URL: http://blixtras.blogg.se/
Postat av: Nelly

sv; Japp hon är en travare, Älskar hennes utseende. Fast tänk om hon vore lika trevlig som vacker, då vore det en kanonhäst ;)

2012-01-21 @ 20:16:19
URL: http://blixtras.blogg.se/
Postat av: Nelly

sv; Japp kallblod, dock kan man nog mer tro att hon är en isis ;) Fem gångartare är hon, Annars har hon bra gångarter :) När hon fortfarande tävlade i trav var hon det som alltid hade finast och lättast trav :)

2012-01-21 @ 20:44:57
URL: http://blixtras.blogg.se/
Postat av: LINNEA -

Svar: Tusen tack! :)

2012-01-21 @ 20:46:10
URL: http://ssmultrons.blogg.se/
Postat av: Hanna Ling

Sv; Tackar! :)



Hur gammal är din shettis? ska du ha honom som körponny sen? :)

Mvh Hanna

2012-01-22 @ 10:43:19
URL: http://shettisgalen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: