Runt runt gick det.

Longerade den unge herren idag och tränade lite ledarskaps övningar. Rätt basic!

Började som sagt med lite ledarskapsövningar och att kolla av kommandona. Gick, stannade, backade, snurrade, krumilurade. Han var riktigt duktig och lyssnade väldigt bra, ryggningarna är ett nytt moment för oss och komandot jag använder är ett 'klickande' läte dvs jag sätter tungan i kommen och smackar. Först fattade han inte alls men efter ett tag lättade det och han kunde rygga utan att jag behövde lägga handen på bringan, sen om han backade för att jag backade eller för att han kopplade komandot är en annan femma. Han gjorde som jag ville iallfall ;)

Sen gick vi över till longeringen
efter ungefär 15 mins uppvärmning i skritt/ledarskapsövningar. Han var väldigt ofokuserad efter som att Åke och Sonny tränade samtidigt vilket var en ny polare i ridhuset. Men det är alltid bra med lite distraherande saker i omgivningen, det släppte efter ett tag och vi arbetade mycket på övergångarna.

Han lyssnade halv bra
och ville inte ta avsaktningarna och det kunde gå flera varv innan han saktade av, skritt/trav/galopp komandona tog han däremot på sekunden. Kul att han tog galopp komandot så himla raskt idag i båda varven efter som att vi inte tränat det särskilt mycket.

I slutet av passet släpade jag fram två bommar
(vi jobbar ju på det här med att inte lägga allt för stor fokus på bommarna utan bara 'glida' över, men bommar är ett nytt inslag och all fokus läggs på att det ligger två pinnar ivägen och de ska promt hoppas över STORT!) som han fick både trava och galoppera över.
Efter ett par varv släppte det och sista två varven i galopp över bommarna var han jätte fin och gled nästan över.

Så kul att se hur han beter sig när man har bommar med i träningen, han laddar - hoppar - glömmer bort att det fanns ett liv efter bommarna och blir väldigt förvirrad över att han klarade att kravla sig över de sky höga bommarna på marken. Två bommar efter varandra i galopp blir som en studs!

Tänkte filma men blev inte så och efter som att dagens pass var ganska ansträngande ska vi promenera ett par kilometer imorgon istället.

Vad har Du gjort med din polle idag?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: