Tömkörnings övningar.

Och hur jag lägger upp träningspassen.

För det första, allt du gör uppsuttet går att genomföra från marken. Mycket får man dock träna in på ett annat sätt men sidvärts, trampa, volter, rygga, byten etc. går att genomföra med lite tålamod och träning.

För den som har det lite mer basic som jag är följande övningar något som ger väldigt mycket tillbaka:

- Åttvolter.
Krävs att man har tungan rätt i munnen vid själva voltbytet men är en bra lösgörande och mjukgörande övning som både ger hjärngympa till häst och tömkörare. Går att variera i oändligheten med bommar, halter, övergångar, öppnor/slutor, byten med mera.

- Övergångar.
Precis som i ridningen är det ett utmärkt sätt att kolla av läget, är hästen uppmärksam och med på vad vi håller på med? Även lösgörande.

- Halter.
Ni förstår nog ;)

- Bommar både upphöjda och på marken.
Det går alldeles ypperligt att låta hästen hoppa i tömkörningen, låga hinder så klart men man får vara med på noterna annars blir man lätt hängandes i munnen på hästen.

- Koner.

Bra hjälpmedel vid voltarbete och serpentinger/böjda spår.

Ovannämnda övningar/hjälpmedel använder jag i de flesta arbetspass med Bengan. Tömkör mycket på böjda spår och att både ställa rätt och ställa 'fel' håll för att lossa honom i bogarna. Även mycket halter (dels för att de är ett av våra grundproblem) och övergångar för att se så att han är med på vad jag håller på med.

Senaste tillskottet i tömkörningen är ryggningar som vi tar det ganska lugnt med, ett steg i taget. Och ökningar/minskningar som vi lika så där tar det lugnt med och ökar och minskar en grad i taget.
Man kan säga att jag tömkör så som jag rider en unghäst förutom att jag inte galopperar med honom på töm ännu. Använd fantasi det kommer man långt på.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: