Utrustning.

Ja vad behöver man för att kunna tömköra och vad bör man tänka på vid inköp av prylarna?

För och främst det mest basala:
- Träns.

Och det har de flesta ett men utöver det behöver man:
- Tömmar.
Jag rekomenderar ett par läder tömmar det blir lite mer vikt i handen och är betydligt skönare att hålla i. Dock kostar de lite mer än ett par i syntet men det är verkligen värt det. Jag letar fortfarande efter de perfekta det vill säga ett par som är 1-1½ cm men de flesta är på 2 cm vilket blir obekvämt i handen.
Kolla också så att knäppena inte är för breda så de inte går att köra igenom ringarna på gjorden om man har en gjord med mindre ringar. Karbinhakar som man fäster i bettet är också en bra grej för det late ;)

- Tömkörningsgjord.
Inget måste men det krävs lite mer tungan i mun att tömköra utan och jag kan tycka att det stjäl onödig koncentration. Köp en gjord som är fri över ryggraden och inte en sån som Bengan har då de ger spänningar från manken efter dagligt användande. Tänk även på om ni tänker tömköra hästen inspänd eller vill ha chansen att flytta tömmarna i höjd för då ska du ha en gjord med många ringar.



Det där med Bengans tömkörnings gjord så ska jag prova stall ägarens shettis körsele men bara använda däckeln (använder inte inspääningstyglar och tömkör endast i de översta ringarna för stunden) och den är fri över ryggraden :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: