Bli inte lurad bara för att hästen kröker nacken.

En ganska frekvent använt dragning av tömmarna har jag sätt är att man dels på volt och dels på rakt spår väljer att fästa ena eller båda tömmarna från gjorden till bettet och tillbaka till handen.



Jag vet, jag har använt det ibland på Bengan. Men så satte jag mig ner funderade lite, sådär som jag brukar göra. Fundera över VARFÖR gör jag såhär och vad får det för konsekvenser. Väldigt givande, ibland gör man ju saker av ren rutin utan att veta VARFÖR jag gör såhär.

Jo vad händer, hästen kröker in näsan. Ska man endå använda denna dragning av tömmarna så bör man veta om att man måste vara extremt känslig i handen efter som att man får en så kallad hävstångseffekt. Man blir mycket starkare i sin hand och det är väldigt lätt att ta lite för mycket och vips har hästen tuggat päls på bringan.

Jag är inte särskilt intresserad av fake, jag vill att hästarna ska jobba ärligt genom hela kroppen.
Och det hoppas jag att alla har som mål.

"Jag knäpper tömmarna likt detta för att jag får igenom ställningen bättre då"
"Jag knäpper tömmarna likt detta för att hästen vill inte gå i form annars, den jobbar bättre"

Två exempel varför folk använder denna typ av tömsättning. Till det första kan man använda en skolstrop som gör att man får en skillnad mellan ställande tömtag och ledande tömtag. Det är alltså  en bit läder/tyg med en ring i ena enden och en karbinhake i andra som man fäster i en av ringarna på gjorden och gör att man kan ta ledande tygeltag vilket blir ganska svårt att göra om tömmarna är dragna genom ringarna på gjorden.

Och formen behöver inte alls bli bättre, det vore som att rida på enbart gramantygeln i dressyren "hästen jobbar bättre". Jobba lösgörande övningar istället, bygg upp en styrka och framåtbjudning precis som i ridningen bara att man springer bakom.

Jag säger nej tack till denna typ av tömsättning.
Vadå till och med otränade Bengan kröker på nacken om jag sätter tömmarna likt bilden ovan och han har inte muskler och styrka till att arbeta hundra procent korrekt. Vad är det som säger att man i tömkörningen får med bakbenen för att hästen kröker på nacken när man i ridningen förespråkar "rid ihop bakifrån inte framifrån" ?

Dock, är man duktig och har följsam mjuk hand och inte använder tömsättningen i ett halvdassigt försök till att få hästen att joba "korrekt" så ser jag absolut inget problem med det. Men är man så duktig behöver man antagligen inte fästa tömmarna på andra sätt än hand - bett.

"Om du är så duktig att du kan rida rätt med hjälptyglar så är du så duktig att du inte behöver dem."

Postat av: Felicia

Sv: jag rider just nu lite olika hästar bland annat ett sto f -05 och en C ponny f-07 fast han vilar nu.

Stallassla har också flera ungponnyer och hästar under inridning, bland annat Särkens winston som blev sveriges högst bedömda ponny genom tiderna på 3 års test förra året :) min lilla syster rider och tävlar honom nu ....

Vad har du själv ?

kram Felicia

2011-12-01 @ 14:49:54
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Frida

jag gick en tömkörningskurs för några år sedan med Peppe för Göran efternamn(?) som utbildade hästarna på flyinge på töm förr i tiden. jättebra kurs och eftersom vi var så varierande typer av hästar så fick vi se i stort sett alla typer av fästningar i praktiken. Hur, varför och resultat.

Peppe som lätt blev hög och framför allt spänd fick gå med denna "gramanspänning" på yttertömmen, där fästpunkten i gjorden var så långt ner som möjligt. innertömmen gick från hand-bett-gjord relativt långt ner. Peppe sänkte sig faktiskt och började gå över ryggen, MEN nu för att komma till det viktiga. 1. han hade med sig bra utrustning som vi fick använda, dvs riktig däckel och riktiga lädertömmar (ja tömmarna är superviktiga, tyngden av lädertömmarna är A och O).

2. Göran var sjukt duktig och visste precis vad han gjorde. alla hästar arbetades på lång töm där tömmens tyngd, fastsättning, samt "kuskens" position var mycket avgörande. inga drag eller hållningar som tvingade in hästens huvud utan den gick på hängande töm.

Men för att klara av en sådan grej så krävs erfarenhet och känsla så den tömsättningen är ingenting för nybörjare, eller unghästar (självklart inte unghästar) eller hästar som lätt krullar ihop sig :)

På Blacky sätter jag för övrigt yttertömmen från bett till hand men genom en låg ring, innertömmen sätter jag från hand-bett-gjord (också lågt) vid arbete på böjt spår(trav o galopp). på rakt spår spänns innertömmen som yttertömmen. tyvärr har jag bara en dålig gjord och 2 longerlinor, önskar jag vore gjord av pengar :(

Det är intressant det här med tömkörning! Jag har inte gjort det på 4 år men har tagit upp det nu igen när du inspirerat mig och Blacky svarar jättebra på det :)

2011-12-01 @ 15:18:43
Postat av: Josäfin :>

Bra inlägg (=

Super söt shettis också! :D

2011-12-01 @ 18:19:58
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: ylva

sant, och samma gäller egentligen för ridningen också... det är rätt mycket dragande och framför allt skarpa bett som gör att hästen böjer på nacken och istället går bakom handen, medan ryttaren är inte tillräckligt duktig för att hantera det och känner sig bara nöjd för att det "ser bra ut". när man ser ett sånt ekipage på en ridbana tänker man direkt "ånej den tror att den kan rida bra fast den har fel, stackars häst..." om man kan se sånt själv alltså. då får man ta hjälp av tränare, i både tämkörning, körning och ridning ;)

2011-12-02 @ 08:34:53
URL: http://ponnyflickornas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: