Underbara wunderbara hm hm hm.

Orkade inte uppdatera igår, eller jo det gjorde jag men mannen min hade nog dödat mig då!

Iallfall, in med Bengan. Testade att arbeta han lite så som Mellie ska hanteras sen dvs låg nacke, flytta för tryck etc. Visst flytta för tryck, stanna när jag stannar och backa när jag stannar var han med till 100% innan men låg nacke har jag inte använt mig av innan och han blev faktiskt väldigt lugnt och tuggade etc. Sen när vi skulle gå ut tog jag han utan grimskaft (liksom om han inte skulle lyssna springer han ju inte längre än till hagen) och han följde mig som en hund och stannade etc precis som han skulle när jag gjorde det!

Tömkörde idag, tänkte använda nya fina selen men nehep det fattades 20 cm på gjorden för att det skulle gå att spänna den! Herregud hur smal vill dom att han ska vara? Blir till o försöka hitta en ny gjord :)
what so ever, tränade mycket halter och på att han ska vänta på att jag ber honom att göra någonting. Till exempel:
- Vi gör en halt, han väntar 2 sekunder sen vill han gå igen men då ska han vänta tills jag ber honom gå igen.
- Vi går oftast typ samma rund men igår gick jag helt annat fast endå inte (brukar gå ner mot infarten, ut på vägen, in vid mitten infarten och sen hem. Igår gick jag ner mot utfarten, ut på vägen, ner vid sista infarten, vända, gå på andra sidan vägen, ner igen vid första infarten, in på gården en vända och sen hem förbi hagen) och det var en bedrift! För han visste minsann vilken runda vi BORDE gå. Hmpf

Han var riktigt duktig förutom när vi skulle få förbi mitten infarten, för där skulle han gå in tyckte han. Sen när vi svängt ner vid sista infarten och skulle vända var det en super läskig typ dödlig vit stopplinje. Ledde över honom sen så fick han snällt traska först över. Massa beröm, måste bygga lite tigerinstinkter i honom tror jag ;) Sen när vi gå på andra sidan vägen hem var det lite jobbigt för den sidan brukar vi inte gå på! Travade där och han försökte hela tiden snedda över på andra sidan. Dumbom ;)

I det stora hela skötte han sig super bra och jag la in mycket gångartsbyten för att aktivera honom och för att lära han skillnaden mellan kommandona. I stallet sen var lilla plutten trött och lite svettig.

Har även börjat stretcha igenom hela kroppen på honom, han var så söt för när jag stretchade frambenen framåt så var det ju super smidigt att klia sig - när benet endå är i huvudhöjd liksom ;)

Har tyvärr inga bilder efter som att kameran är borta :( Ska ringa bussen nästa vecka och ligger den inte där får jag köpa en ny. MUTTER!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: