Ung med luft under hovarna.

Alla står vi där en dag, köpa eller inte köpa?
Ung eller gammal?
Utbildad eller outbildad?
Stam eller utan stam?
Sto, hingst eller vallack?

Jag har aldrig vart en stor beundrare av ston, men jag har ridit ston de senaste 5 åren iallafall. Min förra häst var ett sto och den nuvarande ja klart som fanken att hon ska vara en hormonstin tonåring av könet STO. Suck.
Men detta inlägget ska inte handla om mig utan om Dig som funderar på att köpa ung och outbildad häst/ponny och vad jag tycker att man bör tänka på.

Först och främst, är jag tillräckligt duktig för att skaffa en unghäst? Har jag duktigt folk runt omkring mig som kan hjälpa mig i de svåraste stunderna?
För unghäst är ingen dans på röda rosor utan kan stundvis vara ett helvete rent ut sagt. Samtidigt som det ger mycket glädje - men det gör en äldre häst också. Det som skiljer en unghäst från en äldre i ridningen är egentligen det att en ung häst är det oförstörd och det är Din uppgift att skapa en bra grund både ridmässigt, psykiskt och fysiskt.

"Han var ju så snäll när jag köpte honom"
Den där har jag hört ett par gånger, när ryttaren blir förvånad över att hennes/honoms lilla gulleplutt på 3-4 år börjat bocka, stegra och göra alla möjliga bus. Har du modet att sitta upp igen efter att din gulliga unghäst dragit en bockserie på 50 meter? Ja - ibland är det rodeo. (Väldigt spännande ibland att sitta upp och fundera över vad detta ridpass har att erbjuda) Men jag har nog inte ridit en enda unghäst som aldrig haft sin period av bus, ibland kommer den tidigt och ibland kommer den sent. För somliga är den kort men kanske intensiv men för andra handlar det bara om tre bocksprång i första galoppen men enda fram tills hästen är 8 år.

Kan du vända andra kinden till?
Ja mycket handlar om att blunda - anser jag. Att berömma positivt arbete men ignorera när hästen gör fel. Att ryta, skrika, gorma, slita och dra när den unga hästen gör fel tjänar ingen på. Man vill få fram en häst som vågar testa nytt och vågar testa igen även fast att det blev fel första och andra gången. Jag ser väldigt ofta ryttare - ofta tyvärr ponny ryttare och då främst inom hoppning. De som piskar, trycker med sporrarna och skriker när hästen vägrar - man bygger inte själförtoende på så vis. Detta kräver viss själdisiplin - jag har väldigt svårt att blunda och räkna till tio ibland men för varje gång jag lyckas märker jag hur mycket det ger tillbaka.

Har du frågor angående unghäst köp eller frågor om hur du ska lösa problem med din unghäst (ibland är det väldigt givande att få en annan synvinkel på problemet)? Tveka inte att skicka en kommentar :)

(Nu fem årigt sto, sv ridponny. "Fendi" . Hjälpte till med vidareutbilden förra året.
OBS! Jag är inte hoppryttare utan glassade mest med hahah!)


Postat av: Isabella

SV; nämen hej, det var länge sedan :)



alltså det är lite svårt att beskriva hur man använder dem :P det kanske finns klipp på youtube där folk visar eller något? ^^ jag tycker i alla fall att de är jättebra, du kan ju köpa och testa? de var inte så dyra :)

2011-04-06 @ 11:53:40
URL: http://annaisabellaa.blogg.se/
Postat av: N

sv: än så länge har vi startat upp till lätt, han blev skadad mitt i tävlingsäsongen förra året :/

jaha, va kul :D riktigt fin är hon :)

2011-04-06 @ 12:13:08
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Isabella

SV; jadå, det är bara bra :) själv då? det vankas väl student snart va? ;D

2011-04-06 @ 12:41:14
URL: http://annaisabellaa.blogg.se/
Postat av: Tessan

Gillar din blogg skarpt! =)

2011-04-06 @ 20:21:55
URL: http://gulingpower.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: