Tömkörning av busig poni.

Idag så var jag i stallet lagom till insläppet, kände för att träffa lite folk. Ja gott folk min shettis är en rymmare av rang. Igår hade han vart i alla hagarna och hälsat på, idag så var han inte i nån hage utan på utrymmet mellan de tre hagarna och hade full koll! Haha, han är galen. Han tror han är kung den lille herren ;) Men vi sa det att vi stängslar inte på mer utan han får väll springa mellan hagarna efter som han inte utgör någon större fara.

Iallfall så tömkörde jag idag för första gången sedan en månad tillbaka. Och jag var nervös faktiskt, jag tänkte det att helvete det här kommer inte sluta bra.

Men det gjorde det faktiskt, till en början trodde jag där emot att han hade förvandlats till en jävul. Han galoppera på stället, försökte sticka och ruskade på huvudet. Berodde nog endel på att det var ett ekipage i ridhuset med som han hade siktet inställt på.

Men vi delade på ridhuset så vi höll oss på varsinn halva. Och efter ungefär 15 min började han slappna av och sluta dra åt helvete. Jobbade mycket volter, halter och övergångar.

Kan berätta att det satte mig på prov, för jag fick verkligen tänka hela tiden på vad gör han nu.
Tänker han sticka?
Tänker han sakta av?
Så det var väldigt lärorikt och vet ni vad, han gick som en klocka där när vi började närma oss slutet. Låg på åttvolter och varvade mellan skritt, trav, halt och det släppte så himla fint. Han slutade ruska på huvudet, öka tempot och började till och med arbeta rätt bakifrån. Känslan var grym!

Sen skulle vi ta en liten galopp och han orkar ju inte bära sig alls men en bockserie kunde han minsann bjuda på ;) Så ska släppa han i ridhuset nån dag och arbeta med galoppen.

veckans fortsatta planering ser ut såhär:
Onsdag + torsdag: Vila
Fredag: Tömkörning ute
Lördag: Tömkörning ute
Söndag: Tömkörning över bommar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: