Hopp..

Var ute och tömkörde Bengan idag i vanlig ordning. Känner att min planering inte hålls över huvudtaget!

Men iallfall, tömkörde bort mot kullen för att öva upp lite styrka som hela dagens pass fokuserade på. Styrka och balans i samlingarna. I backen jobbade vi på att gå lugnt och sakta både upp och nerför, uppför var ganska lätt tyckte Bengan men nedför ville han helst trava. Men efter ett par gånger men mängder av halter (håller på att arbetar in halvhalterna) och efter mycket slängandes med huvudet, sidvärts trippande och tjurigheter kunde han utföra det jag bad om med helt okej resultat. Sjukt jobbigt tyckte lille killen!

Sen på vägen hem jobbade vi hela sidan av åkern i trav, lugnt och fint skulle det gå. I lagom takt så att jag kunde gå i lite högre tempo bara. Till en början var det hemskt, han tog tag i bettet och skulle dra, skulle köra ner huvudet och äta (i traven) och kastade med huvudet. Svårt att vara följsam då ska ni veta ;) Men han så så sjukt duktig på att lyssna på rösten att det räkte med att hmma lite för att han skulle lägga av. Jobba med tempoväxlingar mellan skritt och trav till en början för att hålla den goda herren sysselsatt och för att få igång honom i trav behöver jag bara viska ssss :D Häftigt är det!

I slutet av åkern iallafall kunde jag gå i raskt tempo när han travade i ett behagligt och lugnt tempo. Hyffsat balanserat med!

-
Bonnis däremot fick stå, ska ringa massör eller equterapeft (?) för att känna igenom honom. Han har vart lite grinig vid sadlingen sedan jag fick hem honom och inte reagerat på det föränns idag. Man märker ju inget föränns det tidigare beteendet förändras. Så klämde lite runt ryggraden på honom och det var en punkt han reagerade på så antagligen ligger inte sadeln bra. Lite tråkigt men men...



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: