Inkörnings planen

Såhär ser planeringen ut för Bengans inkörning.
- Åsikter, tankar och idér mottages hjärtligt då detta är första gången jag kör in. Går alltså bara på känn

Tömkörning:
- Halt
- Svänga
- Röstkomandon

Prassel och miljötränings övningar:
- För att få en säkrare häst
- Plastpåsar, släpiga steg bakom
- Bilar
- Alla möjliga saker jag kan komma på, ju fler ju bättre

Vagnförberedelser:
- Släpa däck, planka, fylld sopsäck
- Backa in mellan skanklarna
- Gå med skanklar

På med vagn:
- Med ledare i början i grimskaft
- Med ledare utan grimskaft
- Själv

Övningarna under rubrikerna är inte alltid uppradade i den ordning jag kommer ta de :D Men än så länge övar vi på smackning = framåt och ptroo = stanna som även kommer bli sakta in sedan när vi börjar tömköra i trav. Trav kommer bli ssss :) Sedan övar vi såklart på att svänga.

Han är väldigt vinglig än så länge men i slutet av denna månad hoppas jag att vi är igång och drar däck iallfall.

Veckoschemat ser ut såhär (lite beroende på hur jag jobbar dock)

Måndag: Ledig
Tisdag: Tömkörning
Onsdag: Cykel, lång runda
Torsdag: Cykel, kort runda + tömkörning
Fredag: Ledig
Lördag: Tömkörning
Söndag: Cykel, kort runda + tömkörning

Han är alltid ledig minst två dagar iallfall och har vi kört ett tuffare tömkörningspass är han alltid ledig dagen efter för att få vila hjärnan. Just nu ligger våra tömkörnings pass på en kvart ungefär och jag kräver egentligen bara att han ska gå där jag går ungefär. Finslipningen kommer senare.

Kram!

(Bild från stuteri gindermo)



Postat av: Josefin

åh, vilken söt ponny.

2011-09-08 @ 20:55:41
URL: http://vialskarhast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: