Duktig Bengan!

Förlåt för rutten uppdatering igår + idag. Ni där emot har ju vart helt fantastiska på att kommentera, blir tårögd! Ska sätta mig och läsa igenom allt samt svara!

Iallafall åkte från frugan vid ungefär halv 1 idag och smög till stallet i de enorma mängderna nysnö. Mockade och fixade i stallet sen tog jag in o borstade på lill plutt.

Tömkörning med lite fokus på rakriktning och galoppen stod på schemat. Ja vi har faktiskt tagit tag i galoppen nu, han ska kunna galoppera på töm i sommar är tanken. Och hej vad det gick!

Men han satte halterna och var förvånansvärt lyhörd efter som han gått lite halv dåligt denna vecka. Jobbade mycket tempoväxlingar, serpentiner, åttvolter, vända över ridbanan, gå en meter innanför spåret.

Det där med att gå innanför spåret är förövrigt något som mister Bengt inte alls förstår sig på. Men vilken dunder övning! Han kastar ut ytterbogen, böjer halsen och smyger ut på spåret lite vackert. En dunder bra övning för mig framför allt att lära mig hur jag på bästa sätt fångar upp bogen (det är ju inte alls som när man rider!)

Men den där galoppen... Höll han i en lugn hyffsad samlad galopp innan jag 'pussade' han in i galopp. Han fattade ganska så fort och rusade inte sådär jätte fort utan jag kunde hänga med utan att bli hängande i tömmarna vilket var roligt! Känns som att han stärkt sig lite iallafall :)

Imorgon ska vi ut o busa i snön som just nu mäter upp till knäna på honom. En kort runda får det bli efter som det är väldigt tungt! En kort trav och en kort galopp sen är vi nog nöjda (man får ju tänka på sig själv med, jag har träningsvärk efter att ha tagit in hästarna nu på kvällen. Kondis och muskulös, javisst!)

I lördags med Li, Gurra och Bengan



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: