jag föredrar utomhus träning.

Ja, hur många gånger har jag inte predikat om att unga som gamla hästar och allt där imellan ska ridas och motioneras ute i naturen mycket. Jag skulle skriva en hel bok med anledningar och argument men det skulle inte bli någon stor säljare tror jag ;)

Iallafall, allt för många harvar i ridhuset majoriteten av veckans dagar vilket jag inte ser någon direkt logik i. Javisst jag anbänder ridhuset mycket med Bengan just nu det har jag inte glömt. Och det är okej att vara i ridhuset, bättre det än att hästen får stå för att det är mörkt, snöar, regnar, är svinig kallt.

Men att träna i ridhuset för att man inte tänker på den fantastiska natur vi har där ute är bara idioti rent utsagt. Det finns mängder av anledningar till att lämna ridhusets platta och regelbundna underlag, hästen behöver få trampa på ett fastare, knöligare och mjukare underlag ibland för att stärka senor och ligament.

Hur ofta rider du ut respektive hur ofta rider du i ridhuset under en normal vecka?

Hur många av er har haft problem med inflamationer i i nån kota eller knäled? Jag tror faktiskt att det har ett samband med att man oftare tränar på samma underlag flera dagar i veckan och inte tränar upp hållbarheten på hästen. Nu på vintern har jag tömkört mycket i ridhus men försöker komma ut i naturen åtminstonde två dagar i veckan för att ge honom en allsidigare träning. Jag vill ha en hållbar häst,

Jag har alltid varit en utomhus ryttare, Jollan red jag mycket ute men det berodde mycket på om jag hade sällskap. Mellie reds in i skogen, Fendi tränade jag i naturen, Bengan är inkörd i naturen. Mökkur är den enda som jag faktiskt endast tränar i paddock men det är ägarens val.

Just för den unga hästen så får man ju en helt annan framåt bjudning i skogen än vad man får i ett ridhus och det är ju aldrig fel. Att kunna lägga fokus på något annat än att hästen ska fram fram fram är e fördel, hästen får tidigt lära sig att det är kul och på så vis blir det lättare att sen ta med sig den känslan in i ridhuset.



Postat av: warnmark -officiell bloggare Göteborg Horse Show 2012

Sv; Haha tack du! :)

2012-02-07 @ 21:01:14
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag anpassar mig efter väderlek. Normalt rider jag ut i skogen 2 dagar i veckan :)

2012-02-07 @ 22:10:23
URL: http://JNoz.blogspot.com
Postat av: Noomie

Haha(a)(':

Roligt, då jag aldrig tömkört utanför ridbanan innan så ;D

Jag måste säga att jag är nästan, på något sätt, lite avundsjuk på dig, att du är ute och rör på dig så mycket ändå. Jag är så jävla lat rent ut sagt. Jag smäller i mig en ostbågspåse varje kväll, och ah... Haha, det syns inte på utsidan, än, men jag kan ju bara tänka mig hur mina blodkärl ser ut(x

Jag har lovat mig själv att börja gå ut och gå/springa. Men får aldrig tummen ur röven >.<

Om jag hade haft tid och råd hade jag skaffat mig en liten Bengan också^^, ('x

2012-02-07 @ 22:22:59
URL: http://lexx.blogg.se/
Postat av: Noomie

Till ditt inlägg: Jag rider i ridhus ungefär... 0ggr/år just nu. Ska rida i ett med Lexx för andra gången i hans liv nu på måndag så det blir spännande. Ridbanan rider jag på kanske 3ggr/månaden. Som det är just nu iaf. Så för mig och Lexx är det mest skogsturer :D

2012-02-07 @ 22:24:16
URL: http://lexx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: