Lediga dagar?

Dagens klockan sex inlägg kommer handla om lediga dagar.

Nej jag är ingen stor anhängare av lediga dagar, det finns inte i min värld med en häst.
Lediga dagar finns med följande argument:
- Jag är lat
- Hästen har gått så mycket och/eller hårt de senaste dagarna

Punkt ett & två är sammankopplade, argument ett är ofta förklätt med argument två. För egentligen, varför väljer vi att ha en ledig dag i hästens tränings schema? Inte är det väll för att hästen verkligen gått så nedrans hårt varje dag för att det ska behöva stå och glo i hjagen bara.

Jag förespråkar istället att man:
- Släpper hästen i ridhuset
- Tömkör ut i den fina naturen
- Skrittar ut i samma ovanstående fina natur

Man tjänar så himla mycket mer på det än att hästen bara ska stå, särskilt i dessa väderleks förhållande med temperaturer ner på många minus och hästarna står mest och stelnar i hagen.

Hur brukar du göra?
Har du lediga dagar eller skrittar du hästen?

Taget ut verkligheten: Bengan går 7 dagar i veckan men han tömkörs ibland inte mer än 3 dagar medans vissa veckor tömkörs han 6 dagar. Allt är väldigt beroende på hur jag jobbar, tyvärr. Men de dagar jag inte hinner tömköra släpps han i ridhuset och får på så vis röra på sig i ungefär 30 min.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: