Hinderbana.

Filmade en liten stund, ska bara klippa i den så kommer den upp (...imorgon).

I det stora hela var Bengan fin
och hinderbanan var väldigt nyttig då jag fick lite svart på vitt vart vi ska fortsätta vårat arbete.

Började med att skritta fram, korta och länga samt mycket böjda spår för att aktivera sidorna och mjuka upp honom. Han var lite springig och ofokuserad, stod ju mängder av fräsiga koner över allt som var spännande att titta på. Travade fram och fortsatte samma arbete som i skritten. Han kändes hyfsat lyhörd men var lite tjafsig i munnen när han inte fick pinna på sitt tempo utan var tvungen att anpassa sig efter mig.

Där efter gick jag över till serpentinerna och detta vet jag var något vi traglade oss gråtfärdiga med i september fast runt träden. Och då gick det inte alls, han stack bara förbi och förböjde sig så det var riktigt kul när jag kunde göra fina stora serpentinsvängar och kunna "gena" och räta upp svängarna. Lite som att få det bevisat att nått har vi ju klarat av iallfall! La in halter vid varje bågbyte och det var inte lika kul, halterna är fortfarande vårat stora problem då han är så himla otålig och väntar inte in mig.

Sen gick vi vidare till att lägga in cavaletti bommarna som var lite mysko till början men sedan gick det ganska bra. Han är aningen oförsiktig och lyfter inte på benen riktigt och mitt stora problem är att jag släpper iväg han halvvägs över bomserien. Det gör jag ju inte när jag rider över bommar så varför ska jag göra det när jag tömkör? Dumt av mig ;) Detta medförde att när vi travade över serien så sticker han iväg halvvägs över och jag halkar efter.

L'et av bommar gjorde jag om när jag bygde banan till ett Z fast med rak mittendel. I början stack han ut ur serien och ville inte svänga men efter lite trixande och tungan rätt i mun för bådas del. Krävs lite planering när man går 1½-2 meter bakom och ska svänga i rätt stund. Men det var nog den bästa delen av hela hinderbanan då han fick tänka lite mer.

Slutsatsen av passet:
- Träna på korta cavaletti serier med endast 2 bommar för att kunna lära oss att bibehålla tempot och inte springa iväg (kan hästen inte behålla tempot över 1-2 bommar gör den det garanterat inte om man lägger till fler bommar) så det ska vi jobba på. Dels för min egen skull och för hans med.

- Halterna, behöver inte änns förklara va? ;)

- Kolla upp tänderna (ska prata med hon som har stallet om hon kan glutta in i munnen och se om han har vargtänder som busar eller om han helt enkelt inte trivs med bettet för han är lite tjafsig imellan åt)

- Halvhalter, jobba mer samla/öka för att kunna aktivera hela honom.

Där ifrån börjar vi!

Imorgon ska Bengan promeneras i grimma och grimskaft ner till grannbyn, blir väll ungefär ½ mil :)

Postat av: Petra

Film film film! :)

2011-12-21 @ 01:06:32
URL: http://hovarotassar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: