Nu är jag påväg till stallet.

Och är antagligen super nervös. Jag har lite svårt för kollektivstall där man ska samsas med massa olika människor. Eller det var inget problem när jag hade Jollan eller Mellie efter som att det var hästar som tränades och var vettiga.

Men nu kommer jag med en tjock lurvig shettis. Vad ska folk tycka?
Jag som i normala fall inte bryr mig blir osäker och "liten" för jag blir faktiskt dömd. Bara senast i fredags träffade jag på stallägarna till där Jollan stod när jag fick henne. De skrattade när jag sa att jag hade en shettis.
Sånt stör mig och samtidigt som det mig osäker peppar det mig till att bevisa att vi kan minsann också!

Dock hoppas jag att det är fler som är intresserade av att ta ut tömkörnings tränare, för ingen vill komma ut och träna bara mig. Men om jag lyckas skrapa ihop en grupp kanske man kan få ut tränare åtminstonde en gång i månaden!

-

Frida om Bli inte lurad bara för att hästen kröker nacken.:
jag gick en tömkörningskurs för några år sedan med Peppe för Göran efternamn(?) som utbildade hästarna på flyinge på töm förr i tiden. jättebra kurs och eftersom vi var så varierande typer av hästar så fick vi se i stort sett alla typer av fästningar i praktiken. Hur, varför och resultat.
Peppe som lätt blev hög och framför allt spänd fick gå med denna "gramanspänning" på yttertömmen, där fästpunkten i gjorden var så långt ner som möjligt. innertömmen gick från hand-bett-gjord relativt långt ner. Peppe sänkte sig faktiskt och började gå över ryggen, MEN nu för att komma till det viktiga. 1. han hade med sig bra utrustning som vi fick använda, dvs riktig däckel och riktiga lädertömmar (ja tömmarna är superviktiga, tyngden av lädertömmarna är A och O).
2. Göran var sjukt duktig och visste precis vad han gjorde. alla hästar arbetades på lång töm där tömmens tyngd, fastsättning, samt "kuskens" position var mycket avgörande. inga drag eller hållningar som tvingade in hästens huvud utan den gick på hängande töm.
Men för att klara av en sådan grej så krävs erfarenhet och känsla så den tömsättningen är ingenting för nybörjare, eller unghästar (självklart inte unghästar) eller hästar som lätt krullar ihop sig :)
På Blacky sätter jag för övrigt yttertömmen från bett till hand men genom en låg ring, innertömmen sätter jag från hand-bett-gjord (också lågt) vid arbete på böjt spår(trav o galopp). på rakt spår spänns innertömmen som yttertömmen. tyvärr har jag bara en dålig gjord och 2 longerlinor, önskar jag vore gjord av pengar :(
Det är intressant det här med tömkörning! Jag har inte gjort det på 4 år men har tagit upp det nu igen när du inspirerat mig och Blacky svarar jättebra på det :)

Hej Frida!
Som du säger, med tränare är det absolut helt okej. Man ska veta vad man gör, som i allt man gör med hästar. 
Och nej precis, tömsättningen som jag beskrev är inte för nybörjare och jag skulle rekomendera att man tränar för tränare ett flertalet gånger innan man vågar sig på och tömkör med den dragningen på egen hand. En känsla tar ju lite tid att träna upp.

Här har du bra SMALA lädertömmar jag tycker var helt okej i pris. Är själv sugen på att införskaffa ett par sånna då alla jag klämt på vart så himla breda.

Åh vad roligt att vi är inspirerande! Tömkörning tycker jag är ett utmärkt komplement till ridningen och har man en häst som tycker det är roligt så får man ju även ut väldigt mycket av det!

Kram Anna

Postat av: patricia

svar: ja men han jobbar ju med hästarna varje dag och har säkert träna hur länge som helst och så kommer han till ett annat land, han har varit där förut och leverarat, och så ska han komma och inte göra nån beskiven.. han har säkert jättehöga krav på allt och han vet ju vad hästarna klarar av så då blir det väl som för alla oss andra, att han blir missnöjd när han vet att dem kan egentligen ;) men han va säkert inte jättemissnöjd, han var nog väldigt stressad oxå.. han var ju med varje show i år ;)



jag sa det att han skulle bara vart med på lördagen, på familjematinén och på galan för då kanske hästarna var mer fokuserade och han kunde oxå bara fokusera på dessa TVÅ framträdande och inte fyra/fem (?) istället ;D

2011-12-01 @ 20:36:16
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: Felicia

SV: förstår att det kan vara jobbigt att hinna med både tillridningshästar och jobba, jag går ju i skolan men det är jobbigt det med:)

Vad jobbar du med?

//Felicia

2011-12-01 @ 22:18:04
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: