Flytten med Bengan.

Nu snart smäller det som sagt, åker och kollar på stallet imorgon vilket har lät till att jag börjat funder över träningsupplägg.

Nu första månaden dvs till årsskiftet kommer vi ta det ganska lugnt. Jobba mycket utomhus fortfarande som vi redan tidigare gjort. Kanske ett pass i veckan i ridhuset till en början och sen i början av nästa år öka succesvt. Jag är ju inte så mycket för ridhus - gillar att andas friskluft.

Men, Bengans styrka behövs tränas upp och då är bomarbete suveränt. Studs, cavaletti, hinderbanor etc. han ska slimmas.

Anledningen till att vi börjar lugnt med ridhus vistelserna är att han är inte van vid att gå på så pass mjukt underlag, det är påfrestande på leder, senor och ligament att helt plötsligt gå en timmes arbete på ridhusunderlag som både är tygre, djupare och mjukare än åker och grusvägarna. Och led samt kotinflamationer är jag inte intresserad av att få!

Detta är nog något inte så många tänker på, främst när man har en unghäst. Det är bekvämt att vara på inhängnat område och man behöver inte oroa sig för konsekvenserna om man trillar av. Rent generellt har ridhus och paddock visselserna ökat och det är inte så konstigt att kot och led inflamationer blivit allt vanligare!

Så vi kommer ta det lugnt, nu i början kommer vi desutom bara jobba på rakt spår för att inte slita och belasta honom för mycket. Sen får vi se!

Nu ska jag ut o lasta foder, ha det gott!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: