Jag är lilla fröken planering.

Enda ut i fingertopparna. Och just nu planerar jag hur Bonnis "rehbilitering" ska se ut samt hur Bengans väg mot muskelknippe ska se ut.

Bonnis ska jag nästa vecka börja jobba över lite bommar, både upphöjda och med lite längre avstånd i mellan så han uppmanas till att länga ut steget lite bättre. Masseringen ska såklart fortsättas med, han tyckte det var jätte skönt igår och somnade nästan.

Mycket tömkörning både på rakt och böjt spår, tänkte att jag nästa vecka skulle jobba på avtippningshögen vi har. Lite samlad skritt i upp och nedförsbackar med halter, sjukt bra om man vill att hästen ska bygga rumpa och sätta under sig. Räcker med liten lutning desutom för att det ska ge effekt.

Ska testa att rida barbacka imorgon och se vad han säger. Han är ju inte helt överens med sadeln trots att den passar. Det har att göra med att han har spänningar som går från manken och ner över hela bog och bring partiet. Så antagligen smärtar det (eller antagligen, jag har själv spänningar och knutor över hela ryggen och vet hur gutt det är) och jag vill inte bygga på den känslan att sadel = aj aj. Så ska testa att rida barbacka och se vad han säger om detta. Personligen har jag inte ridit barbacka på 3 år men har endå rätt bra balans. Och på Jollan kom jag åt henne mycket bättre utan sadel då de kände sitsen bättre

Bengan ska sättas igång igen nästa vecka efter sin mini semester på 2 veckor. Börjar lite lugn med skritt 4 dagar nästa vecka med korta intervaller med trav. Inga mastodont pass utan tömkör min sedvanliga runda som tar ungefär 45 minuter för den lilla herren. Sen brassar vi igång med lite mer trav, fortsätter arbeta upp känsligheten i mun och på röstkomandona. Galoppen ska fanken sitta till slutet av denna månad och det även när jag tömkör på volt.

Planerar att börja tömköra över bommar med, lite upphöjda och lite studs. För att variera arbetet så mycket som möjligt och arbeta upp en smidighet likt en katt. No more belly står på menyn också. Magmusklerna ska trimmas och buken ska bort. Nu börjar det bli kallare och vi börjar närma oss installningen.

Ja mina hästar går fortfarande ute, har haft 3 frostnätter än så länge och då var dom inne. Men nu är det plusgrader när jag går till jobbet och då kan herrarna vara ute. De mår bäst av det :)

Bengan ska klippas och Bonnis likaså i samband med installningen. Anledningen till att jag inte gör det nu är för att det är för varmt med ett fodrat täcke på dagarna och för kallt för regntäcke på natten.

Så ser det ut, Bonnis ska fortsätta gå ungefär 4 - 5 dagar i veckan tills Lovisa kommer på återbesök. Massage varje dag dock. Bengan ska mjukstarta med 4 dagar i veckan (ganska lagom i 1-3 veckor för oss båda) och sen upp i 5-6 dagar i veckan med nån extra ledig dag ibland när han gått hårdare. För Bengans del planerar jag in en semester igen i januari.

Bilden tagen för ganska exakt 2 månader sedan. 15 september, då snurrade han fortfarande ibland och var tjaffsig i munnen. Min fin fina kille.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: