Uppfräshning

Emma
Hur kommer det sig att du lägger in 3 veckors vila mitt i allt?

Hej Emma!
Det var ganska spontant, mycket jobb och Bengan hade inte haft någon längre sammanhängande vila sedan han kom till mig i Augusti så tyckte det var dags. Glömmer hela tiden bort att han bara är 4 efter som han känns så mycket mognare. Men vilan är bra, han har haft det ganska intensivt med många nya komandon så som galopp och backa. Och andra nya grejer som dra däck och longering så kände att han behövde stanna upp lite och få ta det lite lugnt i sitt svullar liv.

-

Idag var premiären sedan 3 veckor tillbaka. Bengan skulle få guppa buk!
Han var överlycklig att få komma in, som alltid. Och rulla sig hade han gjort med bravur efter som han var grå och ruskigt smutsig. Duktigt.

Började passet med att tömköra lite i framskrittningen, kände lute på honom. Stannade, svängde, provade kommandona. Arbetade vidare på vårat senaste tillskott i komandofamiljen nämligen backa.

Många väljer ju ett kroppskomando vid backningen så som lyfta handen eller ett finger. Jag väljer ett röstkomando efter som att jag vill att han ska kunna backa sedan när jag sitter i vagnen eller tömkör honom. Mycket också för att om det händer något och han MÅSTE backa när jag kör med vagn så tänker jag inte hoppa ur vagnen i ett pressat läge för att lyfta ett finger, noway.
Egentligen förstår jag inte varför man väljer ett kropps komando efter som att i ridningen sedan kan man använda röstkomandona - att lära in rygga i uppsutten position utan att behöva ta i tygeln nämnvärt utan bara använda komandot borde kännas mycket fränare?

Iallafall, detta är ju väldigt nytt och backa är inte hans favorit grej precis. Måste lägga väldigt mycket tryck på bogen samt vara övertydlig i mitt kroppsspråk att NU ska vi B A C K A. Men det går och med lite träning ska det nog sitta ;)

Skritten, traven och halterna satt som smäck. Vilket var skönt :)

Efter framskrittningen övergick jag till att longera honom. I högervarv var han super fin som alltid, gjorde allt han skulle göra och lyssnade lydigt på mina komandon. Jobbade lite övergångar för att aktivera hjärnan och snabbheten på honom. Söten var väldigt pigg på att galoppera och la in en hel drös med huvudruskningar och bocksprång, energin är det inget fel på iallfall.

I vänstervarv har vi tidigare haft lite problem med att han gärna vänder eller tvärnitar och backar ut från volten och det problemet fanns fortfarande kvar. Väljer dock att ignorera det och inte göra nån stor sak av det - påbörjar en ny volt ifrån där han står istället. Allt satt dock väldigt bra även i detta varvet.

Han är så himla underbar min lilla knubbsäl. Han är så himla överlycklig när han får arbeta att man skulle kunna värma upp en hel stad med den energin han utstrålar, går inte att vara sur i hans närhet inte. Och hans små hyss är bara så himla söta!

bjuder på en gammal bild!


Postat av: Petra

Va duktig och fin han är lilla Bengan :) haha, knubbsäl, det ska jag börja kalla Max ibland när flodhäst eller köttbulle blir för uttjatat! :P haha



sv: haha, vill inte ens tänka på hur lång tid den skulle ta upp :P Så som sagt, jag skulle nog dö innan... men det är tanken som räknas! :D haha

2011-11-22 @ 01:05:10
URL: http://hovarotassar.blogg.se/
Postat av: Cassi ♥ I'm the sweetest bitch you'll ever meet!

Gullig blogg ! :) Hur e det ? <3

2011-11-22 @ 23:54:19
URL: http://www.nattstad.se/cassilicious
Postat av: Petra

sv: Tack :) Jaa men du är ju söt med gafflar och slevar och gud vet allt i händerna! :D haha, tack :)



Jag gillar att jag inte har kommit i säng än.. :P Måste upp om 5½ timme, bra Petra, bra! Hoppas du har det kul på jobbet! ;D

2011-11-23 @ 04:11:43
URL: http://hovarotassar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: