Vad använder du för nosgrimma?

Och varför använder du just den typen?

Jag har egentligen aldrig funderat så hårt på vad nosgrimmorna har för olika betydelse mer än att jag alltid väljer en remont på unghästar. I övrigt går jag efter tycke och smak helt enkelt.

Men tänkte förklara vad de faktiskt kan ha för betydelse och vad man bör tänka på.

Engelsk nosgrimma - spänns innanför bakom bettet.
Ju bredare destå bättre tryckfördelning.
Kan ha en achenrem som ska förhindra att hästen gapar. Viktigt dock att den inte spänns för hårt då den kan påverka andningen negativt. Den övre nosgrimman ska spännas först. Achenremen kan ta bort en del av hästens framåtbjudning och är i grunden för lite hetare hästar.

Remontnosgrimma
- spänns nedanför bettet.
Används ofta på unghästar. Ska inte heller den sitta för lågt i och med andningen.

Pullarnosgrimma - går i kors över nosryggen och spänns både ovanför och nedanför bettet.
Används oftast på lite hetare hästar. Ger störst frihet åt luftvägarna.
Är snällast om hästen har problem med tänderna.



Postat av: Petra

Max behöver egentligen ingen nosgrimma, men han får så stort huvud utan och ser ut som en arbetshäst! :P



Så han brukar ha pullarnosgrimma för jag tycker den är snyggast på honom! :) Men jag spänner alltid nosgrimmorna mkt lösare än vad man ska, han har dom mest som prydnad :)

2011-12-01 @ 03:39:43
URL: http://hovarotassar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: