Hur ser din häst ut i hovarna?

Hade en intressant disskusion med min hovslagare idag angående lång verses kort tå. Jag har aldrig funderat på det innan utan har alltid litat på min hovslagare men som Du säkert vet ger lång tå sämre överrullning. Och att argumentera emot det med att "Vi använder speciella skor som ökar överrullningen" hjälper inte.

Men, det är faktiskt väldigt vanligt att hovslagaren väljer att behålla en lång tå på hästen han skor/verkar utav eget tycke. Och när jag tänker efter har jag haft en hovslagare som jag faktiskt irriterade mig något åt det grövta på för att han aldrig filade eller klippte tån på. Jollan var ständigt lite för lång i tån i mitt tycke.

Kan knäppa en bild på hur Bonnis hovar ser ut imorgon så ska ni få se hur jag menar mer exakt.

Men, hur ser era hästar ut i hovarna? Är tån lång eller är den kort? Har den långa hovar trots att den är ny verkad/skodd?


En lång tå "sänker" kotan och ger spänningar i hela benet och sträcker ut senor etc. Som jag så fint försökt illustrera. Min hovslagare berättade om ett skräckexempel där han skulle sko en häst som var så pass lång i tån att kotan nästan var i marken.


Postat av: Anonym

SV: Haha, det skulle faktiskt inte förvåna mig ;) Envis som synden!



Yes! Byter efter årstid, haha! Men ska testa Gallops hästschampo senare och recensera om hur det fungerar i mitt hår. Eftersom hästar är känsliga djur så borde deras schampo vara mer naturligt osv :)

2011-10-04 @ 21:49:14
Postat av: Petra

Hovar är väldigt intressant! Är ju viktigt att tån inte är för lång så att den inte får problem med överrullningen, och heller inte landar med tå först vid nedtramp. Men är också viktigt att se till hovbenets placering/vinkel. Ofta tycker jag man ser främst ridhästar/ponnies med alldeles för höga trakter och korta tår. Om man då tänker sig hur hovbenet går ner i hoven så pekar hovbenet ned mot marken istället för att vara mer parallell som den ska.. Lagom är bäst! ;) haha, nä men det är svårt det där. Finns ju som med allt annat miljoner olika åsikter och utövare. Men intressant är det allt! :)

2011-10-04 @ 23:47:34
URL: http://hovarotassar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: