Jag och Bengan hösten 2012?

Sitter och läser lite om diverse selar och kom in på "Dressyrträvling på töm".

Tycker det lät fantastiskt roligt och något jag skulle vilja träna mot som kompliment till körningen. Dressyren är trots allt den grenen som jag tycker är absolut roligast så varför inte ha det som mål med Bengan med, även fast att jag inte får rida?

Dressyrtävling på töm innebär precis som i den vanliga dressyren att man tömkör ett inlärt program. Inkörning i trav och sedan halt - hälsning. I de lättare programmen får man sakta av till skritt några steg innan halten för att kunna bibehålla formen och stödet på tyglarna. Hälsningen går till så att man tar båda tömmar + pisk i vänster hand och buga med högerhanden längs med sidan.

Precis som i den vanliga dressyren lägger man vikt på hästens lösgjordhet, lydnad, att den är rätt ställd samt arbetar med bra framåtbjudning i takt och balans. Målet är att det ska se ut som att hästen utför programmet själv det vill säga att hjälperna ska vara små.

Till skillnad från den uppsuttna dressyren är följande nosgrimmor tillåtna: fast eller lös engelsk, remont, kombinerad och pullar. Rakt, tre och tvådelat bett är också tillåttet samt körbett. Har ponnyn/hästen lång man bör den vara flätat för att få en korrekt bedömning av dommaren.

Tycker faktiskt det här låter himla roligt! Och jag är super pepp på att åka iväg med Bengan och träna tömkörning för tränare då jag är ganska grön på detta och lika så Bengan. Behöver hjälp på hur jag ska lösa hans tramsigheter vid halterna bland annat samt hur jag ska gå vidare i dressyrrörelserna.

Kan ni tänka er en slimmad Bengt med maffig muskulös halt genomföra piaff, passage och skänkelvikningar?
- Jag har lite svårt men äh ;)


Postat av: Petra

Det där låter ju riktigt roligt! :D



Klart att det går att se Bengan framför sig göra passage och piaff! Allt går med träning :)(Nästan iaf..:P) Sjukt söt skulle han dessutom vara :)



Om du inte orkar vänta, träna och banta så kom jag på värsta smarta saken!

Ta en morot i ett snöre på en pinne och guppa den upp och ner framför hans huvud, då lär han nog gå i piaff! :D Va gör inte matglada små krabater för godis lixom? haha, Hmm, kanske jag ska prova med Max någon dag? ;P haha, nä förlåt jag är övertrött, ska nog sova tror jag.. :P

2011-10-12 @ 02:00:40
URL: http://hovarotassar.blogg.se/
Postat av: Lisbeth Ingvarsson

Wow, det låter jättekul! Har redan fått någon fix idé om att jag ska köra in vår lille häst Kalle, och tömkör efter bästa förmåga - vilket inte är så mycket ännu, och tänkte i mitt stilla sinne att det skulle vara skoj om han kunde få vara med på ridskolans klubbmästerskap i dressyr - tömkörd! Då skulle de allt få se att han faktiskt duger nåt till!! Till skillnad från uppsutten dressyrtävling måste det väl vara tillåtet med muntliga kommandon? Eller?

2012-02-24 @ 12:50:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: