Nytt unghästprojekt!

Har fått lite jobb, alltid roligt!

Minst en dag i veckan ska jag ner till granngården och hjälpa till med inridningen av den fyra åriga islänningen Mörkkur som de tidigare suttit på en gång. Trevlig kille som det är lite småfix kvar på innan jag anser att uppsittningen är nästa steg.

Men idag satt jag upp på honom för att se hur han beteedde sig och hur han reagerade. För att se vad han var van vid och vart jag bör börja.

Resultatet var att han inte var van vid skänkeln. Därifrån beslutade jag mig för att tömkörning med och utan sadel är steget att börja ifrån.

Efter som att de endast tömkört honom med ledare innan efter som han snurrade hela tiden (vilket är naturligt, Bengan gjorde likadant. De är vana vid att ha människan vid sin sida eller framför) och på såvis inte rett ut det. Men efter lite snurrande, lite tjurighet iform av att inte vilja gå och lite mer snurrande så gick han. Om en med otrolig bestämdhet att han minsann kunde välja väg själv så gick det otroligt bra stundvis. Inteligent polle som jag tror kommer bli himla mysig!

Åh vad jag är pepp, han var så himla mysig.

Knäpper lite bilder på honom nästa torsdag när jag ska ut nästa gång.

Vad har Du gjort idag?

Postat av: NellieB

sv. Okej...

Kan d vara för att ha e så het å framåt? Att han blir lixom flack elr va man säger.

A jag vet inte. Såg du nåt positivt elr bara negativt. Ja e 11 å du 19. Du kan jue detta bättrre än mej.

2011-10-16 @ 20:00:22
URL: http://nellieberntsson.se
Postat av: Petra

Va roligt! Låter som ett kul projekt :)



sv: Taaack! :) Eller det är ju inte jag som har tagit den men ändå ;P haha

2011-10-16 @ 22:39:37
URL: http://hovarotassar.blogg.se/
Postat av: Lovisa Andersson

Hej! jag riden en ganska unghäst (7år) åt en tjej som inte riktigt har tid med henne. Jag har fått massor av tips hur jag ska få henne alertare och mer angagerad, tänkte även hör om du har något tips om hut jag kan få henne det? :)



/ Lovisa ~ www.rodskimmeln.blogg.se

2011-10-17 @ 13:57:15
URL: http://rodskimmeln.blogg.se/
Postat av: NellieB

sv. vet inte om du fatta d fel. F-låt isf. Ja mena att du e 8 år äldre å duktigare än mej. Ja har ridit i typ 4 år. Rider b-ponny. Jag ville bara få tips...inte bara kritik. Å d skrev ja där uppe. Har haft han i 5 veckor å han e 17 år. Så jag behöver alla tips man kan få lixom.



kram

2011-10-17 @ 20:37:14
URL: http://nelleiberntsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: