Vi är för dåliga på att berömma.

Överallt hör man och ser man - hästen gör fel den får skäll, hästen gör rätt men får inget beröm.

Denna LILLA klapp men som är så otroligt viktig, lyser allt som oftast med sin frånvaro. Inte hos alla, men hos många. Och att berömma när ni gått i mål efter en lyckad runda är inte att berömma mycket, beröm ska komma i rätt ögonblick för att ge effekt. Lika snabb som man är på att säga "Nu gör du fel" ska man vara på att säga "Bra, nu gör du rätt".

Särskilt viktigt är det på en unghäst, där många saker du gör med den är nytt och alla hästar är inte födda med ett naturligt gott självförtoende. Och hur lär man den unga hästen hur den ska göra utan att den får veta att den gjorde rätt?

Framåtbjudning är en sådan sak, alla hästar är inte pigga och framåt. Kanske från början men utav diverse anledningar försvinner den. Bonnis är en sådan häst, nu känner jag inte honom så väl att jag vet hur han är i full kondition och muskler men som det är nu är han mer bakåttänkande än framåttänkande. Jag vill ha honom framåt och ja jag driver. Men om jag aldrig berömde honom när han tog min skänkel eller sits hur ska han då veta att han gör rätt när han ökar farten?

Jag är super noga med att berömma, det är en grundsten i hästens inridning och uppfostran. När Bonnis själv tänker framåt berömmer jag att nu tänker du rätt.

Har du en häst som inte vill gå själv eller gå först när du rider ut? Vänd och vrid på det, berömmer du när hästen går fram? Nu påstår jag inte att problemet nödvändigtvis ligger där men det kan mycket väl vara så att den känner sig osäker när den är först, dåligt självförtoende. Den vill inte ridas ut på själv (Jollan var sådan, gick inte att lämna stallplanen vissa dagar det berodde delvis på dåligt självförtroende, hon kände sig inte tillräkligt trygg själv helt enkelt) att den inte vill lämna det trygga stallet och kompisarna. Klappa och beröm MYCKET när den väl går fram, kanske till och med leda den till en början även fast att det kanske inte är ett problem men för att bygga upp en "Nu är du en duktighäst" - känsla. Ha med någon som går brevid, personen ska dock inte gå framför utan bara vara med om det behövs. Hästen kanske vänder, tvärstannar eller på annat sätt visar att den inte tänker ta ett steg till om det inte är hemåt vi ska.

Vad anser du?
Är du bra på att berömma?


Postat av: Petra

Håller med! Som alltid ;)

Det ska vara roligt och positivt att bli riden och vara med tvåbeningarna :) Och utan beröm så vet man ju inte riktigt vad som förväntas eller är rätt. Att bara få höra när man gör fel gör det ju fortfarande inte helt klart med när man är duktig utan beröm, och blir dessutom mindre positivt. Max får nog övermkt beröm, och det märker man gör honom motiverad till att göra ännu bättre och bli positiv. Får tex. han bara höra när han gör fel tjurar han ihop totalt och vill inte samarbeta, vilket är helt förståeligt! Man kan ju tänka sig själv hur kul det hade varit i tex. skolan om man bara fick höra alla fel man gjorde och aldrig något bra.. :)

2011-10-11 @ 23:05:58
URL: http://hovarotassar.blogg.se/
Postat av: Julia - bloppis på bloggen!

Detta är något jag är bra på!

2011-10-12 @ 00:18:12
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: