Dagens Bengtsson.

Fin fina Bengan.

Jag var verkligen på uselt humör när jag kom till stallet och visst det blev bättre när jag hälsade på min lilla sparv men det låg ändå och mullrade under ytan.

Släppte Bengan i ridhuset direkt och han fick rulla sig samt springa runt lite, gick in & borstade. Knasbollen kunde helt plötsligt inte vara själv i stallet och stod o skrek, 'räknade' och var allmänt påfrestande. Ni kan ju tänka er den kombinationen med mitt redan innan halv dåliga humör ;)

Iallafall, efter att ha muttrat några ramsor så hängde jag på träns, tömkörningsgjord och skritt täcke. Framskrittningen la jag för dagen utomhus bort till vägen och tillbaka (ungefär 10 min skritt) och han var pigg, lyssnade inte och nej. Han hade enorma mängder överskotts energi, jag vet så väl att ju oftare han går desto trevligare blir han att tömköra och nu hade han inte gått på en vecka.

In i ridhuset, snirkla runt, halter, volter, tempoväxlingar, övergångar. Hade för dagen flyttat ner tömmarna (anledning kommer i ett senare inlägg) och det var faktiskt ganska stor skillnad på honom. Han sökte sig bättre till bettet, dock var han riktigt "jag ska ha huvudet på backen, eller nej förresten jag ska koncentrera mig... OH vad finns här"- knasig.

Och vad mycket energi det fanns,
det var överallt. Hade ett himla sjå med att samla ihop allt men ibland lossnade han och blev riktigt trevlig men sen tappade jag det o fick börja om från början.
Jobbade mycket med galoppen idag med, han har samlat ihop sig lite faktiskt så kunde springa med utan att bli hängandes. Jobbet på C volten, fatta i första hörnet - bryta av vid C och lägga volt i andra hörnet för att samla ihop han och sedan halt vid medel linjen på öppna delen och direkt fram i trav. Imponerande nog så satte han galoppfattningarna direkt efter ett fåtal repetitioner. Duktig kille! Och duktig tömförare som svettades något så enormt i långkalsingar + mjukisbyxor + termobyxor på underdelen.

Imorgon så ska jag tömköra en runda i snön på lunchen i snön :)

Jag undrar hur 'Bucas' tror att en ponny med 95 cm i täcke ser ut.
Uppenbarligen med 10 cm kortare buk och 20 cm längre hals.



Postat av: alice

Har sötnosen ett halstäcke? :D

2012-02-13 @ 22:16:50
URL: http://binnastoy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: