Halm som grovfoder.

Hanna L om Mamma jag kan leva på luft.:
Ett tips är att inte ge alledes för mycket halm, speciellt inte ge de som den enda utfodringen, det ger bara bukfylla=en fet ponny!

Hej Hanna! (svaret är ett delvis svar till dig samtidigt som det är lite vad man bör tänka på vid utfodringen av halmen)

Halm är utmärkt som grovfoder (men inte som enda kan jag ju tillägga) och ger inte inte et fetponny. I början när man ställer om foderstaten med stora givor halm bildas gaser vilket gör ponnyn bukig. Om ponnyn fortsätter vara bukig är det ett tecken på att protein innehållet inte uppfylls.

Minimum behovet för ponny brukar man säga är 1,25/1,50 kg per 100 kg vilket jag kan tycka är för lite i och med att de egentligen ska kunna äta större delen av dygnet. Där av utfodrar jag med halm för att vara säker på att han iallafall kan välja att äta om han vill. Om Bengan skulle leva på 2 kg hö om dagen skulle jag ha en ponny med magkatarr i framtiden vilket jag såklart inte vill ha ;) Bengan får en mindre giva hö vid varje utfodringstillfälle tillsammans med halmen.

För er som utfodrar med halm eller funderar på att göra det.
Gör en hygienanalys på halmen för det kan finnas sporer i det som varken lucktar eller syns. Man måste även kompensera upp proteinet via till exempel bra hö, lusern eller hö-/en silage.

Låt mig introducera er för Panks som är Li's ponny. Han hade aldrig vart så trimmad som när han fick gå på en diet beståendes till större delen av halm. Hittade ingen bättre före bild men ni ser ju klart och tydligt att han är för tjock.

"Ingen större skillnad i motion från då och nu förutom att det gick att kräva mer på ridpassen när de extra kilona var borta och han orkade med"
- Panks ägarinna




Postat av: Jennifer

oj vilken skillnad! fin fin häst!

2012-02-03 @ 14:13:42
URL: http://JNoz.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: