Grimma och tömkörningstyglar.

Fick en galen idé imorse när jag stod och mjölkade, idag skulle jag tömköra i grimma.
Visst varför inte tänkte jag när jag hade vaknat till lite så brummade till stallet efter morgonpasset direkt och tog in lille ponny skrutt. Kärle i backen idag så han var vit om benen, tack godegud!

Först tyckte han det var lite märkligt men han lyssnade bättre än vad jag trodde och tog både de ledande tygeltagen, halvhalterna och halterna. Halterna tog han mest på rösten efter som att han stannade innan jag själv hunnit stanna och ta i tömmarna.

Jobbade på att samla och öka honom så vid varje bokstav samlade jag ihop honom och försökte lägga en så liten volt som möjligt (förberedelse till framdelsvändningarna sedan och vidare i ledet galopp piruetter men dit är det en bra bit) och han var riktigt duktig! Gjorde samma sak i traven :)

Sen fortsatte vi träningen med sidvärtsen, håller på att lär in att han ska flytta när jag lägger an pisken (piskar inte, utan duttar med pinnen på honom) vill inte joxa massa i munnen för att han ska flytta utan det ska ske när jag lägger an pisken som sagt. Och det gick hyffsat!

Sen så kom Åke och grann gubben och pratade om traktorn utanför och då blev han spänd som en fiolsträng och skulle galoppera på stället och försökte sticka. Efter lite tragglande så kunde vi återgå till stället men jag hade inte riktigt tid att ta tillbaka han tyvärr så vi övergick till lite galopp arbete (konditions träning på hög nivå för min del). Gick in på en stor volt nere vid C och han orkade hålla igång ett halvt varv med mig hängandes efter, när jag longerar orkar han mycket mer men då får han också gå i sitt egna tempo medans jag nu ville behålla ett arbetstempo och inget annat. Men ser det som ett steg i rätt riktning :D

Nu taggar jag om för lite foderkörande och eftermiddags mjölke, puss.


Postat av: Idha ;3

Var med i tävlingen hos : http://cassiopeja.blogg.se/2012/january/bloggtavling.html



Super fin blogg! :)



Kam!

2012-01-13 @ 12:52:30
URL: http://cassiopeja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: