Hur är din hovslagare?

Tanken nockar mig varje gång min hovslagare är ute och filar på Bengans hovar. Som förövrigt knappt behövde ett besök, de var pytte lite långa i takterna fram men annars drog han ett rasptag på alla fyra bara. Är fanken sen i början av november han var ute senast. Han sliter fossingarna själv och jämt på köpet!

Men jag skulle kunna ta ut min hovslagare en gång i veckan bara för att han är så otroligt trevlig.
Jag har nog haft alla sorters hovslagare och det är bara min nuvarande och en kvinna jag hade till Jollan när hon var i Borgholm som var något att ha. Jag har nog höga krav men utöver att de ska vara duktiga på det de gör ska de vara trevliga. Min nuvarande kan jag stå och prata med i timmar om allt och ingenting. Men jag lär mig alltid något nytt.

Dels är han kompetent, åker på utbildningar hit och dit för att lära sig mer. Gick lärling på ATG kliniken hos deras hovslagare, är insatt i hur hoven påverkar hästen och är nogrann. Ser han att nått är på gång vill han åtgärda det direkt och så är långt ifrån alla hovslagare.

Han visade igår bilder på en hovspricka som det gått upp bakterier i, hovslagaren som hade hand om denna hästen hade struntat i att göra något åt det då hästen inte var halt. Utav en slump skulle min hovslagare slå på en tappsko på denna hov och sömmen försvinner in i hoven pga bakterierna. Bakterierna lever så länge inget syre kommer in och det kan gå så långt att man får öppna hela hoven genom att ta bort hovväggen vilket ger ungefär 12 månaders kovalecens och arbete för att få ordning på det. Sån tur upptäckte han det hyfsat tidigt och kunde skära bort hovvägg där bakterierna fanns och hästen kunde fortsättas att ridas hyfsat normalt.

När jag anlitar en hovslagare eller vem som helst som jag vill ha ett jobb utfört av litar jag på att de är kompetenta och det ska bli bra. Men tyvärr finns det hovslagare som inte gör ett bra jobb och som inte är kompetenta. Jag skulle ALDRIG anlita en hovslagare utan utbildning och lärlingstid. Lika lite skulle jag anlita en snickare som inte kan hålla en hammare.

Även fast att många shettis ägare går en fortutbildning för verkning och sedan verkar sina små ponnier själva för att det är billigare skulle det aldrig falla mig in. Ja det kostar mig ungefär 800 kronor varje gång Bengan ska få raspen dragen över hovarna men då vet jag att det blir rätt utfört och om komplikationer skulle uppstå har jag någon att vända mig till och någon som upptäcker det tidigare än vad jag själv skulle gjort.

By the way, frågade honom vad han ansåg om att spola av ben/hovar dagligen. Torkar det ut hovarna eller inte som är den oändliga disskusionen på diverse forum. Han skrattade lite och sa att det var väldigt marginellt. Mycket beror på hästens hovkvalité men har man en häst som lätt får torra hovar så får den det utav att gå i hagens väta endå.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: