Hur man gör animerade bilder

Har fått frågan ett par gånger nu och tänkte att vad tusan jag lägger upp en simpel förklaring på hur man gör.
Bilderna är klickbara!

1. Välj de bilderna du ska ha.
2. Klicka upp den bild du ska ha som bild nr 2, markera den och kopiera.
3. Klicka upp den bild du ska ha som startbild och klistra in den bilden. Nytt lager skapas då.
4. Upprepa steg 2 & 3 tills du klistrat in alla bilder på startbilden.
5. Klicka på fönster/windows i menyraden högst upp och sedan klicka på animation. En ruta dyker då upp.
6. I denna ruta finns det en symbol för lager klicka på den så många gånger som du har bilder.
7. Markera alla lager i animationsrutan, klicka på "0 sec" och välj hur lång tid varje bild ska visas. Då ändras tiden på alla bilder till samma. Om du har någon bild du vill ska visas längre klicka bara på den och ställ in tiden.
8. Som du ser i lagerrutan så är det ett öga brevid varje lager. Klicka på ett av lagrena i animations rutan sedan klickar du ur alla ögon i lagerrutan utom på den bilden du vill ska visas.
9. Gör likadant som i punkt 8 på alla bilder. Det vill säga ha kvar ögat på den bilden du vill ska visas.
10. Klicka på uppspelningsknappen för att se hur det blev.
11. Klicka på File -> save for web och spara. Var noga med att du sparar den som GIF fil annars kan du inte ladda upp den på din blogg t.ex.

Att tänka på: Ha alla bilder i samma storlek, jag rekomenderar 600 px då det brukar bli lagom. Mindre än 600 px går inte att ha om jag minns rätt.

edit. Tyvärr är det nått fel på blogg.se för stunden så lyckas inte ladda upp bilderna, konstigt nog fick jag upp min epilepsi animation. Akta er för att använda många bilder + snabba tider ;)


Postat av: alice

hehe jag fattar inte (a)

2012-01-16 @ 23:07:46
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Yosofine

Wow! Jag vet inte hur många gånger jag har försökt mig på det här och aldrig har det blivit rätt. Men nu äntligen, tack vare din enkla förklaring så gick det finfint! Tack för superbra tips!



Kramar

2012-02-16 @ 20:52:01
URL: http://yosofines.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: