Mamma jag kan leva på luft.

Jag har en bekännelse.

Om ni visste hur svårt det är att utfodra sin lilla pärla på en foderplan nästan enbart beståendes av halm. Egentligen har jag inte så mycket val för en fet ponny är inget som står på önskelistan.

Men han älskar ju mat, lyckan i hans ögon när jag på kvällen slänger till honom fyra strån hö är otroligt påträngande och lyser mer eller mindre upp hela stallet. Alltså jag skämtar inte när jag säger att jag med stor lycka skulle vilja ge honom allt hö som finns i stallet bara för att han blir så himla lycklig.

Fast så går ju inte att göra, då skulle jag inte kunna knäppa tömkörningsgjorden och täckes gjordarna skulle bli för korta. Desutom skulle hans baktår peta rätt ut och hans steg skulle forkortas med typ 20 centimeter.

Men det är extra svårt när han mer eller mindre tvärvägrar halmen. Han petar ut det halvkilot hö han får på kvällen (ur nätet desutom) och lämnar halmen kvar i boxen. Inte allt men det är inte mycket av det som hamnar i magen.
Antar att det bara är att härda, förr eller senare kommer han börja äta halmen.

Ni som läser min blogg med lätt gödda hästar och ponnier, hur har ni satt ihop foderstaten?
Hur mycket motioneras dom?


Anledningen till min bekännelse är att både Jollan och Mellie var sånna som åt och åt och åt & behövde det desutom. När Jollan var i sitt bästa hull i kombination med muskelmassan hon hade tuggade hon i sig 20-25 kilo hösilage (med en rätt hög TS halt)


Postat av: Anonym

hej har 2 fjordingar en som rids varje dag som e 7 år hon får 4-5- 5 kg om dagen och är ute dygnet runt o e täckt

2012-01-31 @ 13:09:22
Postat av: Maria

Mio brukar få ca 5-7 kg hösilage och massor av motion när det ska bantas, han gör exakt samma sak som Bengan och petar bort halm om man försöker med det... Dock är det väl svårt när du inte kan rida på honom att ge honom mycket motion, men tömköra i uppförsbackar skulle säkert kunna funka :)

2012-01-31 @ 13:41:07
URL: http://miomia.blogg.se/
Postat av: Sara

vad söta shettisar :)

2012-01-31 @ 22:45:45
URL: http://tvaryttareenponny.blogg.se/
Postat av: Hanna Ling

Ett tips är att inte ge alledes för mycket halm, speciellt inte ge de som den enda utfodringen, det ger bara bukfylla=en fet ponny!



Mina motioneras som mest 4-6 dagar i veckan! Då är det varierat, allt från körning, tömkörning, longering, löshoppning, klättring eller så rids dom av min systerdotter! Så allsidig träning! :)

Om du inte kommer på ngt att göra kan du göra ngt som bygger upp båda din och din ponnys kondition, ut och spring! ;)

2012-02-01 @ 16:29:43
URL: http://shettisgalen.blogg.se/
Postat av: Anna

Min welshponny motioneras inte särskilt mycket. Blir någon promenad, longering och ibland tömkörning men max 1 ggr i veckan tyvärr. Hon har haft fång 3 ggr innan så hon går på strikt diet och det har hon gjort nu i några år och det funkar jättebra. Hon får lite ensilage, så att hon ska få i sig den näring hon behöver. Nu på vintern får hon gå i den stora hagen så hon hade tillgång till gräs hela tiden. Men på sommaren får hon gå i en separat hage som är mycket mindre. På så vid får hon inte i sig så mycket mat på sommaren. Hon har alltid tillgång till halm och det äter hon upp men hon väljer allt annat före det självklart. Hon lämnar alltid lite kvar men det har blivit bättre. Hon får också lite pellets men det är väldigt lite.

2012-02-01 @ 19:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: