Spö på hopptävling.

Funderade över det här om dagen, för ett tag sen ville dom göra om regeln för spö användning på tävling och förbjuda det. Jag förstod tanken bakom det hela medans många blev rosen rasande och inte alls förstod grundtanken utan mer såg det som att den svenska ridsporten höll på att förfalla.

Hade det blivit omröstning om hurvida man fick ha spö på tävling eller inte hade jag röstat mot spö från lokal och uppåt.

Varför?
I dressyren får du endast ha spö på framridningen, hästen ska ha egen motor och vara lyhörd på skänkeln (visserligen är sporrar tillåtet) och vem skulle ge sig ut på dressyr banan med en ponny/häst utan motor som man fick bära fram? Ingen hoppas jag, det säger sig själv en häst som inte är framme för skänkeln arbetar inte rätt.

Så jag ser inte logiken med att ut och tävla med en häst/ponny som inte är framme för skänkeln, som inte är reglerbar. Jag tycker man har en bit kvar till tävling på minst lokal nivå isf.

Ja men spö i korrigeringssyfte då?

Nej, absolut inte. Hästar stannar ibland och oavsett om det sitter i ryttarens ridning eller hästens självförtoende så är det fortfarande något man bör träna på och det kan man isf göra på klubbhoppningar eller liknande. Om det är frekvent återkommande så att säga annars är det väll bara att inse att denna tävling inte var den bästa.

Jag kan tyckas hård,
men spö på framhoppning kan jag se som okej.

Grunden i min tanke är att hästar ska vara lyhörda, känsliga och tycka att det är kul. En häst man måste släpa runt banan eller som stannar gång på gång hör inte hemma på banan ännu.


Postat av: Lisbeth IngvarssonL

...eller förmodligen är inte ryttaren mogen för banan...

2012-02-24 @ 19:05:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: