Tips & trix...

... när man tömkör.

- Välj dina komandon med omsorg.
Att fundera ut bra komandon är viktigare än vad somliga tror. Välj sådana som inte kan missuppfattas och blandas ihop både för din egen skull och hästens.

- Ha tålamod.
Kan säga det hur många gånger som hellst men man tjänar verkligen på att ta ett steg i taget för det kommer krånga. Men om man själv kan lägga band på sin frustration när hästen envist snurrat halva passet så kommer det gå bättre nästa gång, skratta åt 'dumheterna' och tänk att det inte är någon big deal.

- Din position har stor betydelse.

Vart är du placerad när du tömkör? Får en del kommentarer om att hästen gärna stannar och glor på tömhållaren/hållerskan och det kan ha med vart man är placerad. Det är också en smaksak om man vill gå bakom hästen eller snett bakom. Jag varierar mig vart jag är beroende på vad för arbete som utförs, på böjt spår är jag till exempel alltid placerad snett innanför voltspåret för att lättare se hur hästen rör sig medans jag på raktspår vill ha en rak häst och därför går bakom.

- Cykla.

Märkligt det låter, i ridningen får du ju absolut inte cykla men i tömkörningen gäller regeln tar jag i ena tömmen ska jag släppa efter i den andra när man svänger till exempel. Något som inte alltid är en självklarhet.

- Rör på fläsket mer än bara vid tömkörningen.
Jag märkte ganska fort att min grundkondition inte var densamma som när jag red och tränade mer regelbundet så ut och gå någon extra gång i veckan för att hålla igång en timme bakom hästen kommer garanterat få dig att svettas.

- Var följsam och mjuk.
Ett tömtag blir ganska skarpt efter som att sträckan mellan bett och hand är lång, ha detta i åtanke.

- Lägg inte tömmen runt rumpan.

Nej det finns ingen genväg till att få hästen att arbeta bakifrån. Att lägga tömmen runt rumpan kommer inte skjutsa in bakbenen.

- Hästen ska tömköras av dig inte tvärt om.

"Hästen travar så fort att jag inte hinner med". Du tömkör, du bestämmer tempo om hästen där emot inte har muskler och bärighet till att trava saktare tömkör mycket på böjt spår för då kan du gena mer.

Även fast att Bonnis är en kille på över 170 cm kunde jagjogga rakt bakom och trava honom utan större ansträngning. Halvhalter är fiffigt.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: